onsdag, december 27, 2006

Födelsedag!


Det är natt till den 27:e december 1966 klockan är 03.12, snön ligger meterdjup och decembernatten är mörkt djupblå och stjärnorna gnistra och glimma. Detta klockslag föds en liten rödhårig - Moi!
Min syster bestämde att den rödhåriga skulle heta Malin eller Maria... det blev Maria...
Då är det dags alltså... lillan i familjen, dvs jag har blivit stor, och stor är typ 40 år! Det kändes väldigt låååångt fram i tiden när jag var i 20-årsåldern... Jag minns en klasskamrat, Helen, som när vi gick i 9:an sa:

- "När jag fyller 50 ska jag ta livet av mig, för då är livet
slut i allafall..."

Jag hade svårt att förstå varför hon ansåg att livet tog slut vid 50 och jag har svårt att tro att hon känner likadant i dag...
Själv känner jag att det bara blir bättre och bättre för varje år som går... det gamla bagaget är inte lika tungt att bära och så blir man smartare och smartare... får mer insikt... men man blir också mer och mer avslappnad inför livet och dess stora frågor... och rent mentalt så är jag ju alla år som jag hittils levt... För varje år som går så dyker det alltid upp nya människor i mitt liv, några av dem blir kvar ett litet tag och andra blir kvar resten av livet... även gamla glömda vänner dyker upp igen. Visst har jag väl något gamla skelett i garderoben - men förmodligen så agerar man skelett i någon annans garderob också, så det jämnar ut sig!
När jag blir gammal ska jag bosätta mig nere i sydeuropa, åka runt nere i Italien, Frankrike och Spanien på en vespa, med en märklig liten hatt på huvudet och med min hund i en låda där bak. När jag svischar förbi ska jag tuta och ropa "Ciao" till alla som jag känner... Alla ska känna igen mig som - hon den där gamla svenska damen som åker runt på en vespa med sin hund, ropar "Ciao" och röker cigariller - hon är konstig - men snäll...
Jag är nu ett år närmare mitt äventyr som excentrisk gammal tant nere på rivieran...!
Hurra - hurra - hurra - hurra!

Etiketter: ,

8 Comments:

Blogger Rudiegirl said...

Grattis gumman!

Är fortfarande kvar i norr, några timmar till, men vi ses ikväll för då ska du firas. Kram.

onsdag, december 27, 2006 1:48:00 fm  
Blogger Lotta said...

Grattis Grattis & Hurraaaaaaa För Dig Idaaaaaaaaag! Ikväll skiter vi i tompten & drar på kalas !

Kram Kram !

onsdag, december 27, 2006 10:48:00 fm  
Blogger Maria said...

Tack Gullefjun - jag älskar er!

onsdag, december 27, 2006 10:57:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Grattis!!!
Vi ses ikväll Maria och alla andra glada.
Kram från Stina

onsdag, december 27, 2006 1:47:00 em  
Blogger Maria said...

Tack Stina, hoppas ni har det härligt på jobbet! Vi ses ikväll!

onsdag, december 27, 2006 2:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis lilla syster

onsdag, december 27, 2006 7:22:00 em  
Blogger Villle said...

Grattis på fö´lseda´n :)

torsdag, december 28, 2006 12:23:00 fm  
Blogger Maria said...

Tack kära syster och tack Ville!

torsdag, december 28, 2006 9:49:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter