fredag, mars 16, 2007

Hemarbete!

Jag sitter hemma idag och skriver klart en rapport som legat alltför länge... ok, dokumentet har åkt upp... åkt ner... åkt upp... några ord har lagts till... andra tagits bort... åkt ner... åkt upp... åkt ner... en mening har sprängts in... ner... upp... ner...

- "Men Maria, du har aldrig svårt för att få orden att flöda... de rinner ju som den värsta fors för det mesta...!?

- "Jo, men att skriva fakta... och att skriva under tvång... det är... så låsande... det känns som om jag skrivit klart... alla universitetsår... alla hemtentor, alla uppgifter, grupparbeten och uppsatser har sugit musten ur mitt vetenskapliga skrivande. Efter en sista magisteruppsats känns det liksom stop/slut/tömt! Jag ork'int!"

Nu stannade jag hemma idag för att skriva klart eländet... och det går så bra! Varför är det så? Att sitta på jobbet och skriva är som att skriva på en hemtenta... allt annat fångar genast mitt intresse som en hök...

- "Äh ska vi gå och ta en kopp kaffe Maria...?

- "Jajjamensan, gissa om vi ska!!!

Men här hemma rinner orden på, logiken lägger sig långsamt ner över mig som en fjäderlätt och mjuk filt... och snart är den nog klar... den här eländiga rapporten!

eXTReMe Tracker
website counter