söndag, september 09, 2007

De tio...

... som hamnade utanför Tjoget... mina allra bästa 20 låtar jag åtnjutit under mitt liv... observera att dessa tio är utan någon som helst rangordning, de bara hamnade utanför listan... och det finns naturligtvis fler än dessa utanför listan... många, många, många fler... ( som The Bristols, Ludella Black, The Dirtbombs, The Gay, The Flatmates... iiiiiihhhhh, jag blir gaaalen av att utesluta band och låtar!) men det är helt meningslöst att räkna upp fler än dessa tio... Tjoget kommer jag snart att publicera, så snart Micke fått sitt ex i sin ena framtass! Så, Micke min gamla kära vän... du är också klar med ditt tjog - mission completed! Det är värt en sen kväll med många och goda cocktails samt bra bakgrundsmusik tycker jag...!

21. Wouldn't it be nice - The Beach Boys
22. Feigned Hearing - Colin Newman
23. Not to soon - Throwing Muses
24. That ain't bad - Rat Cat
25. Love song - Simple Minds
26. With a girl like you - The Troggs
27. I wanna be sedated - Ramones
28. Metal - Gary Numan
29. You say you don't love me - Buzzcocks
30. Quiet life - Japan

Etiketter: ,

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Colin Newman?! Jösses. Imponerande kul. Ser fram mot att få se resten. Jag har nog en CN-komposition på topp 20.

söndag, september 09, 2007 10:50:00 em  
Blogger stella sweden said...

Jisses...det är Sååå länge sen jag lyssnade på The Troggs! Mina favoriter ur din lista!

söndag, september 09, 2007 10:52:00 em  
Blogger Maria said...

Ola: Jag blir ju oerhört nyfiken på ditt tjog!!! Kan du inte skicka din lista till mig... min epost hittar du under min profil!

Stellapolaris: Ta då en rejäl repeatlyssning på högt ljud - den är sååå bra! Eller checka videon som jag lade ut förra veckan!

måndag, september 10, 2007 9:25:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ah. Det du ber om är en omöjlighet. För mig, i alla fall. Jag har försökt, men fastnar i träsket mellan "måste", "borde" och "vill". Är det värdlens 20 bästa låtar, eller 20 bästa just nu? 20 låtar som betytt mest för mig, eller 20 låtar som betytt mest för mäsnkligheten och the world as we know it? Jag har gjort ett par försök på nån slags "all time greats", men kan omöjligen få ner det under 40. Topp 100 kanske skulle gå. Jag skulle t.ex enkelt kunna få med 8 Bowielåtar, 13 Wire och 10 Led Zeppelin. Liksom 7 Clash och 8 Eels. Så hur välja? Men visst... listor ska ju alltid bejakas. Så här kommer i alla fall ett dubbel-tjog. Det gick inte att kondensera den mera. Och i morgon skulle listan nog sa helt annorlunda ut. I alla fall nästan :)
Listan är ograderad, dvs alla låtar hamnar på samma plats.

1. Map ref. – Wire
2. Villiers Terrace – Echo & The Bunnymen
3. Spanish Bombs – The Clash
4. New Rose – The Damned
5. Everybody’s Happy Nowadays – The Buzzcocks
6. Permafrost – Magazine
7. Love Will Tear Us Apart – Joy Division
8. Natural’s Not In It – Gang of Four
9. In Windows All – Billy McKenzie
10. No – The Associates
11. Candidate/Sweet thing – David Bowie
12. Debaser – Pixies
13. Elected – Alice Cooper
14. Waterloo Sunset – Kinks
15. Tin Soldiers – Small Faces
16. Rockaway Beach – Ramones
17. Southern Man – Neil Young
18. Blank Generation – Richard Hell & The Voidoids
19. Kashmir – Led Zeppelin
20. Just Like Heaven – The Cure
21. Head Like a Hole – Nine Inch Nails
22. By This River – Brian Eno
23. In Every Dream Home a Heartache – Roxy Music
24. Ship Song – Nick Cave
25. Release the Bats – The Birthday Party
26. No Cars Go – Arcade fire
27. Nostalgia – David Sylvian
28. Enjoy the Silence – Depeche Mode
29. Three Speed – Eels
30. Midlife Crisis – Faith No More
31. Descent Into the Inferno – Scarping Foetus of the Wheel
32. How Do You Think it Feels? – Lou Reed
33. Motorcycle Emptiness – Manic Street Preachers
34. The Stars We Are – Marc Almond
35. How Soon Is Now – The Smiths
36. Marionette – Mott the Hoople
37. Sister Surround – The Soundtrack of Our Lives
38. She Bangs the Drum – Stone Roses
39. Tiny Children – The Teardrop Explodes
40. Fake Plastic Trees – Radiohead

måndag, september 10, 2007 10:53:00 em  
Anonymous Anonym said...

Just to prove my point. Ny dag, ny lista.... Varsågod: 40 till. Lika bäst som gårdagens 40:
1. Now I Know – Comsat Angels
2. He’s Frank – Monochrome Set
3. Rock’n’Roll Suicide – David Bowie
4. In The Light – Led Zeppelin
5. Ex Lion Tamer – Wire
6. Young Savage – Ultravox
7. It’s a Motherfucker – Eels
8. True Faith – New Order
9. Pale Blue Eyes – Velvet Underground
10. Love Lies Bleeding – Elton John
11. The Slider – T.Rex
12. God Save the Queen – Sex Pistols
13. Rhythm of Cruelty – Magazine
14. Dying Day – Orange Juice
15. I Want to Take You Higher – Sly & The Family Stone
16. All Stand Still – Eggstone
17. Here Comes the Summes – Eggstone
18. There’s a Light That Never Goes Out – The Smiths
19. Tomahawk Kid – The Sensational Alex Harvey Band
20. Into My Arms – Nick Cave
21. Monkey Gone To Heaven – Pixies
22. Waiting For Superman – The Flaming Lips
23. Never Let Me Down – Depeche Mode
24. Distant Sun – Crowded House
25. Give Me Time – Billy MacKenzie
26. Born To Run – Bruce Springsteen
27. Shipbuilding – Elvis Costello
28. Houdini – Kate Bush
29. The Model – Kraftwerk
30. Paisley Park – Prince & The Revolution
31. Gimme Shelter – Rolling Stones
32. Tonight, Tonight – Smashing Pumpkins
33. Halleluljah – Jeff Buckley
34. Strawberry Fields Forever – The Beatles
35. Needle In The Camels Eye – Brian Eno
36. Burma Shave – Tom Waits
37. Never Turn Your Back on Mother Earth – Sparks
38. Safe From Harm – Massive Attack
39. Move On Up – Curtis Mayfield
40. Being Boring – Pet Shop Boys

tisdag, september 11, 2007 8:56:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Korrektur: Here Comes The Summer är ju Undertones och inget annat.

tisdag, september 11, 2007 8:59:00 fm  
Blogger Maria said...

Ja gud så dumt av mig att ens tro att man kan göra en top 20 all-timers... och jag är full av ånger och måste sova med bettskena hädan efter... Mitt tjog är en lista där jag var tvungen att gå ner från alfamode till betamode och på något sätt stänga ner... det blev 20 låtar som jag fick en otrolig känsla av när jag hörde första gången och känslan håller fortfarande i sig - så tänkte jag...

Sen finns ju hundratals låtar som får mig att känna lika mycket - just nu... men känner jag likadant om 20 år...? Det är essensen av min lista...

Att hooka på en låt kan betyda att den vattnas ur efter ett par lyssningar... och så ska erkännas att jag missbrukar å det grövsta - repeat, repeat, repeat! Men klarar låten mitt missbruk så är det en klar kandidat till top 20 all-timers! Men jag skulle kunna göra en lista på 100 jäkligt bra låtar och då skulle hookarna vara med...

När jag läser din lista så inser jag hur omöjligt det är att dra ner antalet till just 20! Jag nickar och mumlar: ”Just ja, den låten borde kanske varit med… och den… och den… och dom!”. Band som Cure har ju varit oerhört viktiga med sina första skivor i mina tidiga tonår… men de kommer inte med på min lista, inte heller Joy Division, Sex Pistols, The Clash, Smiths, Siouxsie & the Banshees… Neil Young gav jag tillåtelse i mitt liv väldigt sent… har inte hunnit lära känna honom riktigt än… The Supremes och flera av tjejgrupperna har varit med i mitt liv sedan barnsben… men bara ett av banden har fått en plats bland de 20… som sagt, The Supremes, The Ronettes och The Shirelles har varit viktiga i mitt liv, inget snack om saken!

Pixies Debaser var med på listan, men puttades ut till förmån för en annan herre som sjunger om insekter, dinosaurier och egyptier… Soulmusiken lyser rätt kraftigt med sin närvaro, men har en rätt stor del i mitt musikliv…

Kära nån… det här ger nästan inget annat än ångest… fast jag tror att jag väljer att se det som en katarsis… av något slag!

tisdag, september 11, 2007 11:46:00 fm  
Blogger Maria said...

... och Beatles skiva Revolver... jag älskar den... från samma år som jag föddes och förmodligen med mig sedan dess tack vare min storebror!

tisdag, september 11, 2007 12:06:00 em  
Blogger Maria said...

... konstig mening det där...

tisdag, september 11, 2007 12:12:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter