måndag, oktober 27, 2008

Åååh, jag förstår precis... förutom det där med alkoholen...

"Mamma hade just kommit hem från Sydney och hade en djupblå fjäril åt mig, Papilio ulysses, som vilade bakom glas och ram på en bädd av vit bomull. Jag brukade hålla den nära ansiktet, så nära att jag inte kunde uppfatta något annat än detta blå. Det fyllde mig med en känsla som jag senare försökte stärka med alkohol och till slut återfann tillsammans med Clare, en känsla av enhet, en glömska av allt oväsentligt, en självutplåning i ordets bästa bemärkelse."

Audrey Niffenegger, Tidsresenärens hustru. 2003

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Peace in mind said...

Kul med ett lästips, eller hur man nu ska se det!

Du det där med alkoholen, min guru i mindfulness tillika även drogbehandlare och fd missbrukare beskrev just den där alkogrejen. Han berättade om hur han i sådana där guldstunder alltid ville ta till alkohol för att liksom förhöja känslan. Som att sitta på berget och se solen gå ner, och att skönhetsupplevelsen blev så mycket större/skönare/härligare om han dessutom hade några öl med sig.

Men herregu...finns det ens plats för andra kommentarer nu???

måndag, oktober 27, 2008 3:51:00 em  
Blogger Maria said...

PiM: Det är preciiis så det skall ses! Jag förstår alkogrejen, men behöver den inte för förhöja mina skönhetsupplevelser, tack och lov! Chartreusen och Absinthen, den tar jag till när jag vill fnissa så till den milda grad att jag ramlar baklänges in i en buske om våren!

Här finns det alltid plats för mer...

måndag, oktober 27, 2008 3:56:00 em  
Blogger Peace in mind said...

Visst är det den skönaste upplevelsen, det vackra i sig utan att behöva kryddas upp. Vi kan skatta oss lyckliga som inte behöver den spicen, men när gurun berättade fattade jag. Hur skör balansgången kan vara mellan kontroll på grejerna och att flippa ur. Sedan att vi ibland dricker ett glas av amaronen eller absinten (ett skämt...lova!?) eller för alldel de underbara bubblorna, det behöver vi inte skämmas för:)

måndag, oktober 27, 2008 6:25:00 em  
Blogger Maria said...

PiM: Det dricks Absinth när det spelas sällskapsspel... jodå!

tisdag, oktober 28, 2008 6:29:00 fm  
Blogger Maria said...

... men det är inte farligt att dricka dyligt idag... lovar!

tisdag, oktober 28, 2008 6:29:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter