måndag, oktober 23, 2006

Ungern 23 oktober 1956

Idag firar Ungern 50-års minnet av sitt uppror mot Sovjetväldet! Upproret gick inte som planerat utan krossades av ryska stridsvagnar och Ungern förblev en "satellitstat" ända till sovjetunionens upplösning 1989.

Jag har varit i Budapest tre gånger - det är en av mina absoluta favorithuvudstäder men det är ett tag sedan jag var där nu - 1991 tror jag bestämt - det var samtidigt som påven var där på stadsbesök och jag befann mig så nära som ca 10 meter ifrån honom när han åkte förbi i sin papamobil! Jag börjar längta dit igen... en vän till mig var där för någon månad sedan, det var sig ganska likt påstod hon. Jag minns den fantastiska maten, kyrkorna, baden, parkerna, citadellet, de olika broarna som tar dig mellan Buda och Pest... Det anrika Café Gerbaud med den oerhört goda glassen och kaffet. Vi hade gjort en lista på alla de där anrika restaurangerna och vattenhålen där förra sekelskiftets kulturbohemer häckade. Det var bara ett problem, det var svårt att göra av med reskassan... det spelade ingen roll hur flotta middagar vi åt varje kväll så gick det ändå inte åt några pengar... samtidigt var det svårt att se de många tiggarna och veta att jag på skral kassa ändå kunde resa omkring i europa och äta grandiosa middagar. Men det är en del av resandet, att få insyn och vetskap om hur det ser ut i världen...


Eljen Majus-firandet (1 maj) är firandet av arbetarnas dag och det är ett härligt kalasande och paradande i gammal östeuropeisk anda... väldigt fryntligt, festligt och folkligt!
Ungerska är ett intressant och färgsprakande språk... en shamporeklam som vi ständigt såg löd: "Fabulon a-böre-öre", Fabulon var själva namnet på schampot och detta shampo skapade säkert en fin glansig effekt på håret efter användandet... en så kallad a-böre-öre-effekt!

Problemet är att jag i alla dessa år... ända fram att till jag skaffade google earth... har sett staden upp och ner! När jag först såg att Buda låg på vänster sida av Donau och Pest på höger sida så var jag tvungen att stänga ner google earth och låtsas som om jag inte visste någonting - jag fick inte in det i mitt huvud! Jag måste ju tänka om helt och hållet och det är svårt... frågan är om jag egentligen kan åka tillbaka - jag kommer förmodligen att gå helt fel och tappa bort mig! Men jag lovar dig Budapest - du gammelmoster av huvudstäder i europa - jag kommer tillbaka till din varma famn och ditt hårda handslag! Szia!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

hohoho, det är din mkt anonyma budapest-väninna som tjuvläser.
du vet var jag bor!

tisdag, oktober 24, 2006 11:31:00 fm  
Blogger Maria said...

Natte! Så du törs ge dig till känna!? Trevligt trevligt! Tack för inbjudan till kalaset på lördag... ska på konsert (The Pipettes) med Micke... men kan man droppa in efter det!?

tisdag, oktober 24, 2006 11:34:00 fm  
Blogger Maria said...

... så anonym fick du vara!

tisdag, oktober 24, 2006 11:38:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter