måndag, november 06, 2006

Gustaf II Adolf 1594 - 1632

Idag ska man äta Gustav Adolf-bakelse... Jag gillar "Gurra-2", han var en crazy-kung med en oerhört spännande historia... stor och gul fick han vinschas upp på hästen när han skulle ut på parad och nere i Europa gick han under smeknamnet "Det gula Lejonet"!

Han lade grunden till Sveriges stormaktställning under sin tid som regent och reformerade landet ordenligt genom att bland annat införa gymnasier i de stora sätena samt att han befrämjade närlingslivet genom invandring. Jo jo, han var mycket intresserad av krigsmakten och var minst sagt inblandad i det som skulle komma att kallas det 30-åriga kriget - han var en stadig krigarkonung... och så var han far till den efterkommande drottning Kristina...

När han sedan dog sparade hans hustru, drottning Maria Eleonora, kungens hjärta i en liten silverask, som hon hade vid sin säng och som hon tragiskt begrät i många år...

Nåväl, nu har vi en dag där vi hyllar denne rundhylte konung med en bakelse på hans dödsdag den 6 november (i dimmiga Lutzen)... men eftersom jag sitter här och jobbar till kl 21 ikväll så antar jag att jag blir utan...

Edit
Just ja... och Gurra 2 grundade Göteborg och hela Ostindiekompaniet!
(vilket jag glömde bort, "nollåtta" som jag är, men fick en finkänslig hint om av en "Göteborgare" ...)

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Whoa said...

…och tack vare honom kan jag kalla mig “Göteborgare”.

måndag, november 06, 2006 3:49:00 em  
Blogger Lotta said...

Jag har ingen sån bakelse till dig.. men hallonpaj har jag här.. som jag gääärna bjuder dig på !

måndag, november 06, 2006 5:58:00 em  
Blogger Maria said...

"Götet" är nu editerat och tillagt... det var ej meningen att glömma bort det!

måndag, november 06, 2006 6:41:00 em  
Blogger Maria said...

åååh gullis! men jag sitter fast på jobbet till kl 21!!! Save some raspberriepie for me - jag älskar hallon!

måndag, november 06, 2006 6:42:00 em  
Blogger Lotta said...

Blir svårt att spara på så goda grejjer.. jag får väl göra en ny..

måndag, november 06, 2006 10:16:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter