tisdag, november 14, 2006

Som den ljuvligaste macron!

På grund av Sofia Coppolas film om Marie-Antoinette börjar kläddesigners hämta inspiration från den franska rokokon... och jag blir mycket glad av detta då jag alltid varit intresserad av klädedräktens historia och utveckling (har tom skrivit en c-uppsats i etnologi i ämnet för hundra år sedan) men själva modeintresset idag går mig rakt förbi - det är för trist och märkesbaserat helt enkelt! Jag saknar det där fantastiska, förljuvande, förundrande och essensen av estetiskt sinne. Det är så oerhört mycket fult och trist mode idag... men smaken är olika - jag vet!

Men nu (Tack Sofia!) hämtas inspirationen från de mest delikata kak-boxar man kan tänka sig... läste Metro i morse och blev minst sagt glad och upprymd! Vackra klänningar, stövlar och håruppsättningar - och jag är hemma! Tyvärr (och här kommer ordfetischisten i mig fram) beskrevs modet som "magiska macaroner"... och visst heter kakorna maccarone/maccaroni på italienska, vilket betyder makaroner... men på svenska heter den mest förljuvande kaka av dem alla faktiskt macron eller makron! Så det så!

Det anrika Conditori La Glacé i Köpenhamn har de mest fantastiska pistagemacroner... var tvungen att köpa deras receptbok bara för att lägga tassarna på receptet... Tack vare denna artikel blev suget oerhört mycket större och tyngre - att dra till Paris och hänga på kaffe- och te-salonger som exempelvis Ladurées.

Ladurée har tydligen agerat filmens kak- och bakkonsult... jag vill också ha Ladurées som mina egna kak- och bakkonsulter... tänk att ha en fransk konditor ständigt tassandes i bakhasorna, viskandes olika kakrecept...

Lade fram som förslag till min chef, att jag kunde ha som arbetsuppgift att resa runt i världen och testa olika restauranger, caféer och barer... och sedan skicka hem inpirationsgivande recept och tips till mina kollegor... han nappade och tyckte att det var en strålande idé - men han gnuggade sig om huvudet och undrade hur det skulle kunna implementeras i mina arbetsuppgifter och vad högsta chefen skulle tycka om det... men om jag hittar olika konferenser som har med mitt arbete att göra under tiden jag reser så är väl det problemet ur världen!? Hur som helst den bästa idén jag har (angående mitt jobb) ligger där och jag är beredd att vilken minut som helst att lätta, sticka iväg och börja mumsa i mig första, bästa pastellfärgade macron...!
Yes Sir Indeed!

Etiketter: ,


eXTReMe Tracker
website counter