måndag, december 18, 2006

Julklappslappar!

I min familj slutade vi köpa julklappar för drygt 10 år sedan... det är så oerhört skönt att slippa hela köphysterin, vi har ett system som fungerar så här istället:

Jag får veta vilka som ska vara med på julafton, och till dessa skickar jag sedan en varsin lapp som det står ett namn på... man köper en julklapp till denna person... slår in presenten skriver till vem den är, men givare förblir anonym... det hela går ut på att vi sedan gissar vem vi fått julklappen av! Det är mycket hemlighetsmakeri, knep och pyssel med just anonymiteten och faktum är att inte ens jag vet vem som ger till vem eftersom jag får hjälp av Elisabet med själva lapperiet - hon ser till att ingen får en lapp med sitt eget namn på! Barnen i familjen får naturligtvis fler julklappar!

Vi letar jultomtar också... vi gömmer små, små tomtar runt om i huset. Det är tomtar som är ca 5 cm höga och gjorda av garn, piprensare och filt - de är i princip identiska... Det gäller att hitta alla tomtarna, eller åtminstone komma så nära full pott som möjligt, och klara av att visa upp alla tomtar man hittat också! Man ska inte behöva lyfta eller flytta på något för att få syn på tomtarna, men det gäller att gömma dem smart så det blir lite klurigt att hitta dem! Den som hittar alla tomtar vinner ett pris! Jag har vunnit en gång...

I år ska vi fira julafton hemma hos min bror för första gången... fast egentligen så är det inte riktigt första gången. Han köpte mitt barndomshem när mina föräldrar flyttade upp till jämtland i början på 80-talet... jag var 17 år och skaffade en egen liten lägenhet inne i stan och min bror flyttade alltså in huset. Vi har inte firat jul i huset på över 20 år... så det blir lite som att komma hem... hem till min bror...

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lotta said...

Jeeehooo ! Jag har lyckats fixa dit gulorangea hoooovrar nu!

tisdag, december 19, 2006 1:10:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter