lördag, februari 24, 2007

Att vakna tidigt på helgen...

... somnade framför en dokumentär om målaren Paul Klee igår... I knew it... så fort jag börjar titta på tv... i soffan... liggandes under en filt och gosiga kuddar så är det kört... och ändå... det händer om och om igen... tur att jag inte tittar så mycket på tv längre... fast då kommer jag inte i säng i stället... börjar snegla på klockan vid 23.30 och tänker "en liten stund till... jag måste göra klart det här först sen..." och så blir jag sittandes en timme till... och morgonen blir inte så rosenskimrande som jag önskat!

Nu somnade jag alltså före 21, tror jag bestämt... vaknade upp... och somnade igen... varför går man inte och lägger sig när man ändå är helt medvetslös - det kanske är därför!? Nu kommer jag ihåg - jag vaknade mitt i filmen Ya-Ya flickornas hemlighet... eller vad den nu heter... amerikanskt så det förslog med familjekonflikt, mor och dotteruppgörelse, alkoholism och lite annat lull-lull - väldigt amerikanskt - väldigt förutsägbart - trist! Sandra Bullock spelade... Sandra Bullock...

Tidigt i säng - tidigt uppe på morgonen... och jag gillar att gå upp tidigt (om jag inte måste gå upp kl 7 för att tvätta) men att gå upp vid 8-9 känns skönt och lite mysigt tycker jag...
Jag får se alla mina grannar vakna och dra upp sina persienner, rullgardiner eller helt vanliga tunga sammetsridåer... jag vinkar godmorgon och de ler när de ser att jag hunnit före... och vinkar tillbaka "godmorgon käre granne"...

Nej det där sista var en fabricerad historia... vi vinkar inte, men det skulle kännas rätt naturligt att göra det... det blir rätt intimt när man har en smal gata mellan husen som vi har här. Mitt kvarter ringar in en liten lugn park som jag har precis utanför min port, så gatan här utanför mitt fönster är en smal enkelriktat stump in till parken... den kan inte vara mer än tio meter bred. Så jag behöver inte titta på tv - jag har ett femtiotal rutor att beskåda här utanför! Men det är endast ett fåtal jag ibland tittar till på...: paret mittemot med en liten baby (de trängs i en etta), tjejen med lika mycket rökelsestickor som jag (hon har dem i en burk i fönstret), paret med nice konst på väggarna och ett piano, paret med golfbagen på balkongen, kalsong-killen och ensamma mannen...

Nu först märker jag att nästan de flesta har ifråndragna gardiner... redan... har jag missat något!? Har vi gått över till sommartid och jag glömt att ställa om klockan!? Just ja, det är sportlov och många kanske är och åker skidor någonstans... eller...?

Ibland vet man liksom inte om det, men vissa helger är sk "åka-bort-helger" då man åker bort någonstans, vartsom... man packar in pryttlarna i bilen och sticker iväg en helg... jag visste inte att det var denna helg... och föresten så tar jag min "åka-bort-i-glada-vänners-lag" nästa helg istället...

Tänk vad mina grannar ska undra då... "undrar vart rödhåriga kvinnan är"... eller inte! Nej... de undrar säkert lika lite över mig som jag undrar över dem... men en liten liten undran far genom huvudet när jag kikar ut, det måste jag erkänna!

Etiketter: ,


eXTReMe Tracker
website counter