fredag, februari 23, 2007

Bokrean... ingenting är längre som förut... alla gamla sanningar är slut...

... när jag bodde och pluggade i Uppsala (för över 10 år sedan) så var bokrean min absoluta högtidsstund på jorden! Jag bläddrade sönder alla reakataloger, ringade in och lämnade till slut in min inköpslista till LundeQ, min dåvarande favoritbokhandel. Jag ville absolut inte gå miste om godbitarna och kunde hämta min ihopplockade påse medan alla andra trängdes och slogs om favoritböckerna på första rea-dagen... själv gick jag hem och gosade med mina nya fina böcker utan den minsta skråma eller söndertrasade kläder!
Det var då...
Idag känns bokrean helt betydelselös... tråkig... urvattnad!
Jag bläddrar i och för sig i reakatalogerna, men jag hittar ingenting som jag vill ha! Jo, en bok hittade jag i årets upplaga: Kondisboken - klassiska svenska kaféer och konditorier... så det skulle väl vara den som jag slår till på... men annars - näe, trist! Det är inte så dyrt med böcker i vanliga fall, det kanske är det... men innehållet känns faktiskt inte speciellt intressant längre. Det som säljer, sånt som går lätt att få tag på... jag minns att man förr tryckte upp, i lite sämre kvalité men ändå, böcker som inte tryckts på länge - och det var kul!
Jag samlar på kokböcker - nya som gamla (mest gamla) och jag minns att jag hittat några godbitar genom åren på just bokrean... men det var då... nu går jag mest och kikar på antikvariat när det är något jag är ute efter... eller köper nytt... till billigt fullpris!

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter