onsdag, augusti 15, 2007

Facebook!

Har länge tänkt skaffa mig ett konto på Facebook... men det har liksom inte blivit av. Men så gjorde jag det för någon dag sedan, vi pratade om det i helgen och så fick jag ett telefonsamtal från en vän som satt och skapade ett konto... ja, det ena ledde till det andra - lättförledd som jag är!

Det dröjde inte länge förrän en röst från förr hörde av sig... och ett meddelande i min gmail brände av ett namn på min näthinna och mitt min hjärna letade sig tillbaka till mitten av 80-talet... och en röst som bröt på engelska snirklade sig upp i mitt inre:

- "Hej, är det du?"

- "Ja, det är jag... är det du!?


Och det var ju hon... Moira!
Vi arbetade tillsammans på biblioteket och flyttade ifrån samma lilla bruksort till Uppsala ungefär samtidigt i slutet av 80-talet... Sen tappade vi bort varandra men hon har funnits i mitt minne... hon lärde mig gaeliska... eller det kanske är att ta i... men, jag kan säga en mening på gaeliska... en mening som jag kan klara mig bra på -
"Ursäkta, kan jag få gå på toaletten?"

Hon har flyttat tillbaka till England och det känns som om en resa över till de anglosaxiska öarna snart vore på sin plats igen!

13 Comments:

Blogger rigg said...

Tänk att världen har blivit så mycket mindre med internet. Hittade oxå igen en hemflyttad, borttappad kompis för några år sedan.

torsdag, augusti 16, 2007 12:21:00 fm  
Blogger Maria said...

Rigg: ... och det där fenomenet med att det inte är längre bort från en främling till en person som båda känner än 3 personer, ja som med oss och våra, vad det visade sig, gemensamma bekanta!

torsdag, augusti 16, 2007 6:32:00 fm  
Anonymous Anonym said...

moira!
det är ju uppsala-tessans kompis!

torsdag, augusti 16, 2007 9:29:00 fm  
Blogger Maria said...

Nättchen: Är det sant??? Och hon har flyttat tillbaks till England???

torsdag, augusti 16, 2007 9:39:00 fm  
Anonymous Anonym said...

ja, uppsala-tessan hade en moira-kompis sent 80- tidigt 90-tal. i uppsala.
säg vad hon heter i efternamn så ska jag säga om det är 100% samma.
Uppsala-Tessan finns på MySpace som TessasHoliday :-)

torsdag, augusti 16, 2007 3:39:00 em  
Blogger rigg said...

Javisst Maria, vi hade ju också gemensamma bekanta visade sig ju. Världen är bra liten.

torsdag, augusti 16, 2007 8:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

rigg:
jag säger detsamma!

fredag, augusti 17, 2007 9:24:00 fm  
Anonymous Anonym said...

om hon har en son så är det definitivt hon!

fredag, augusti 17, 2007 9:56:00 fm  
Blogger Maria said...

Nättchen: Tänk att Moira och Tessan känner varandra - och jag känner Moira och du kännser Tessan... sen har du och jag lärt känna varandra helt på egen hand... den här världen blir mindre och mindre - det är väl inte så att du och jag är mor och dotter?

lördag, augusti 18, 2007 10:02:00 fm  
Anonymous Anonym said...

men du! minns att vi redan hade en sån upplevelse i början, jag känner lotta som känner susanne som du jobbade ihop med då :-)

måndag, augusti 20, 2007 9:48:00 fm  
Blogger Maria said...

Nättchen: Susanne på Medeltidsmuseet???

måndag, augusti 20, 2007 10:04:00 fm  
Anonymous Anonym said...

yes box alright.
susanne ...nåt på D... med en dotter som hette Ofelia!

tisdag, augusti 21, 2007 2:12:00 em  
Blogger Maria said...

Prexis! Hon som tappade fattningen och skällde ut mig när jag sa upp mig från en timanställning... att vi hade en koppling där hade jag glömt bort!!! Hua!

tisdag, augusti 21, 2007 4:49:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter