onsdag, oktober 24, 2007

SL:s kränkande affischer!

Har ni sett dem???
Kampanjen "Bevara äktenskapet - mamma, pappa, barn"
Bakom kampanjen står Katolska kyrkan, Pingströrelsen, Svenska Evangeliska Alliansen och en rad namnkunniga personer, som Stanley Sjöberg, Ulf Ekman, Anna Maria Corazza Bildt och Siewert Öholm.

Jag blir så otroligt förbannad över att kollektivtrafiken tillåter fördömmande reklam!!! Hur i helvete tänker de??? Och att sveriges utrikesminister med fru stoltserar med sina namn - oerhört oetiskt och omoraliskt!!! Ja, helt ofattbart fruktansvärt!!! Alla som inte gifter sig MEN skaffar barn döms alltså ut! Det är väl inte förbjudet att gifta sig, vad jag vet... men hur kommer det sig att motsatsen inte tolereras???

Jag har redan varit inne på SL:s hemsida där jag skickade in ett klagomål på att jag inte tolererar detta!!! Rasism och fördömmande av andra människor hör faaan inte hemma i den kollektiva trafiken!!! Ja, inte någon annan stans heller!!!

Etiketter:

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vi har åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet i det här landet....bara att acceptera...gillar du det inte finns det många diktaturer att flytta till.

Sveriges lag säger dessutom exakt samma som annonserna säger.

onsdag, oktober 24, 2007 6:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Maria! Jag har själv inte sett kampanjen, men om ders slogan är "bevara äktenskapet - mamma, pappa, barn" så tyder ju bara det på en total sinnesförvirring. Barn FÅR väl överhuvudtaget inte ingå äktenskap?

Nineve: Så du menar att annonskampanjen hämtats från svenska lagboken??? Vilka sidor?

onsdag, oktober 24, 2007 6:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Äktenskapsbalken....är kampanjen kränkande är även svenska lagen det

onsdag, oktober 24, 2007 7:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nineve: Äktenskapsbalken säjer i första avdelningen, första kapitlet, första paragrafen: "Äktenskap ingås mellan en kvinna och en man. De som har ingått äktenskap med varandra är makar." Man kan tycka vad man vill om att två personer av samma kön inte kan ingå äktenskap, men det är fullkomligt glasklart att BARN inte är inblandade i det hela. Själva formuleringen "bevara äktenskapet - mamma, pappa, barn" blir alltså helt absurd. Barn hör till familjen, inte äktenskapet. Alltså blir kampanjen, precis som Maria skriver, ett påhopp på alla som inte har ingått äktenskap men ändå har barn.

onsdag, oktober 24, 2007 8:41:00 em  
Blogger Fikatanten said...

SL verkar inte slå ett slag för humanism för tillfället! Och vad har diktaturer med den här diskussionen att göra? Varför måste man flytta till en diktatur bara för att man tycker att det är fel att endast gifta par bör ha rätt att skaffa barn!? För det är det som är sakfrågan här, att det är giftermålet som är kriteriet för att få skaffa barn!

Äktenskap eller inte, huvudsaken är att barnen växer upp i ett kärleksfullt hem! Att ha barn är inget självändamål varken inom äktenskapet eller utanför! Sen får människor gifta sig om de vill, det har ingen annan med att göra och så vitt jag vet så är det ingen som vill förbjuda äktenskapet!

onsdag, oktober 24, 2007 9:13:00 em  
Blogger Maria said...

Jag förstår inte heller varför jag ska flytta till en diktatur bara för att jag inte tycker att fördömmande och kränkande budskap inte hör hemma i kollektivtrafiken? Jag är lika mycket emot diktatur som jag är emot fördömanden och kränkningar. Och så vitt jag förstår så är det väl inget förbud på gång emot äktenskap. Alla som vill gifta sig får göra det och alla som väljer att leva ihop utan att gifta sig ska få göra det... jag tror att människosläktet inte kommer att dör ut pga att människor INTE ingår äktenskap. Och det viktigaste av allt - barn ska få växa upp med vuxna som älskar dem och tar hand om dem på bästa sätt - gifta eller inte gifta!

Det jag menar är alltså följande:
Jag är inte emot äktenskap.
Jag tycker att man ska få skaffa barn även om man inte är gifta.
Jag tycker inte att fördömande budskap hör hemma i kollektivtrafiken.

Och jag använde min åsiktsfrihet när jag skrev till SL och framförde mina åsikter där jag förklarade just detta!

torsdag, oktober 25, 2007 6:46:00 fm  
Blogger annalena said...

Fördömande budskap hör inte hemma någonstans!!! Själv tror jag att barn mår bra hos föräldrar som respekterar och älskar dem - om föräldrarna sedan är ensamstående, gifta, sammanboende, särboende, heterosexuella, homosexuella spelar mindre roll! Att äktenskap skulle vara en förutsättning för att skaffa barn är ju bara ett stort skämt!!!
Heja maria - härligt med folk som agerar och inte bara protesterar!!!!

torsdag, oktober 25, 2007 8:43:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Förfärligt jobbigt med folk som har andra åsikter än en själv, eller hur? Och hur kan en enkel text som "mamma, pappa, barn" vara kränkande?

Hade det varit tvärtom, en kampanj med orden "pappa, pappa barn" hade alla jublat, och den som hade haft invändningar hade blivit stämplad som homofob och troligen anmäld för hets mot folkgrupp.

Sverige har blivit upp-och-ner vända landet, där varje röst som höjs mot kulturradikaliserandet av vårt samhälle bemöts med falsettröster och censurkrav. Mycket märkligt...

De som står för definitionen att äktenskapet består av en man och en kvinna, står för vad som är och alltid har varit svensk lagstftning. Och svensk lagstiftning ska man alltså inte få försvara i det offentliga rummet...?

/D

torsdag, oktober 25, 2007 11:54:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"anonym": Korrekt iakttagelse, texten "mamma, pappa, barn" är inte kränkande. Men det spelar ingen roll, eftersom det inte står så, utan "Bevara äktenskapet - mamma, pappa, barn". Och det är DET som är en inte bara kränkande utan dessutom vilseledande och felaktig text. Detta skrev jag om i mitt förra inlägg och tänker inte älta det igen.

För övrigt förstår jag överhuvudtaget inte vad du menar med följande mening: "Sverige har blivit upp-och-ner vända landet, där varje röst som höjs mot kulturradikaliserandet av vårt samhälle bemöts med falsettröster och censurkrav." Vad är ett kulturradikaliserande? Vilka är för ett sådant och vilka är emot?

Hej hopp señorer och señoritor!

torsdag, oktober 25, 2007 4:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

och jag läste cashewnötter där det stod "falsettröster och censurkrav".

jag är så trött så ögonen knappt håller ihop...eller nåt.

hela argumentationen känns sådär intelligent som när folk säger nåt korkat rasistiskt för att sedan säga "men så får man ju inte säga" eller beskyller andra, humanistiskt lagda fredsälskande typer för att BARA vara PK och alltså innerst inne tycka nåt annat, "sånt som man tycker" typ bögar är dumma eller utlänningar suger.
löjligt, löjligt!

torsdag, oktober 25, 2007 6:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

eller folk som är gifta och INTE vill skaffa barn (eller kan!) vad gör vi med dom?

torsdag, oktober 25, 2007 6:42:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter