söndag, februari 10, 2008

Lemoncurd



2 färska ägg
100 gr smör
2 citroner, saften och rivet skal
4 1/2 dl råsocker

Vispa äggen kraftigt och lägg alla ingredienser i en värmetålig skål vilken du placerar i ett vattenbad i en kastrull. Rör om tills smöret är smält och sockret upplöst. Fortsätt röra då och då tills krämen tjocknat en aning. Häll den färdiga lemoncurden i en varm och steril burk.

***


Den här lemoncurden var jag beroende av 1992 när jag bodde inneboende hos en tjej i Uppsala... vi läste egyptologi tillsammans och hon hade ett extra rum som hon hyrde ut... vi drack te och åt riskakor med lemoncurd i princip hela dagarna - aaaah det ljufveliga livet som upsalienseskandidat!!!

Vad hon gör idag... ? Tja, vi flyttade isär när jag fick tag på en egen lägenhet... sen träffades när vi båda jobbade på Stockholms Stadsmuseum för ca 10 år sedan... men vi höll inte kontakten... hon var ganska konstig måste jag erkänna... ni som träffat henne vet vad jag pratar om!!!

Etiketter:

12 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Det receptet var ju skitaenkelt ju. Jag ska prova, absolut.

söndag, februari 10, 2008 8:02:00 em  
Blogger Maria said...

Gööör det!!! Och testa på riskakor!!!

söndag, februari 10, 2008 8:05:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

maria: Nä, riskakor ger nån slags vass halsbränna på nåt vis. Mariakex får duga.

söndag, februari 10, 2008 8:12:00 em  
Blogger Maria said...

Endast det bästa är gott nog!

söndag, februari 10, 2008 8:41:00 em  
Blogger Maria said...

... eller jag menade:

Endast det godaste är gott nog!

söndag, februari 10, 2008 8:42:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

japp :-)

söndag, februari 10, 2008 11:52:00 em  
Blogger Gudrun said...

åh lemoncurd... jag brukar göra små fantastiska citronrutor med egengjord lemoncurd...mums!

måndag, februari 11, 2008 10:58:00 fm  
Blogger Maria said...

Guns: Kan man få receptet!?

måndag, februari 11, 2008 11:01:00 fm  
Blogger Gudrun said...

Absolut! Dock kan jag det inte på rak arm...sån avancerad fikatant är jag inte ännu, även om jag kommit igång ordentligt med bakning på sistone! Jag skriver in receptet här ikväll.

måndag, februari 11, 2008 11:07:00 fm  
Blogger Maria said...

Lovely!

måndag, februari 11, 2008 12:05:00 em  
Blogger Gudrun said...

Här kommer recept på citronrutor:

Botten - pajdegstyp:
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör

Ovanpå:
3 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
rivet skal av 1 stor citron
5-6 msk pressad citronsaft
Florsocker att skikta över


Använd en fyrkantig form ca 20x25 cm. platta ut degen direkt (den ska ej vila). Förgrädda i 200° 12-15 min. Socker o ägg vispas pösigt. Tilssätt citron o mjöl.
Bred citronkrämen på degformen. Grädda ytterligare 10 min. Låt kakan kallna helt efter gräddning så citronkrämen stelnat - helst till nästa dag (!)(den rinner nästan när man tar ut kakan, men ska göra det) skär i små rutor. sikta florsocker över. servera med eller utan bär.

måndag, februari 11, 2008 11:13:00 em  
Blogger Maria said...

Guns: Tackar tackar - de ska jag baka i helgen och sedan ska jag tokäta upp dem allehooopa!

tisdag, februari 12, 2008 10:42:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter