måndag, juni 23, 2008

Dagens stämningsreglerare!

Dagens stämningsreglerare är den låt jag lyssnar på i min ipod när jag seg som kola gnetar mig iväg till jobbet den här sista veckan innan min semester på fredag låter omfamna mig och med hull och hår sluka hela min kropp och själ! En härlig låttext varje dag alltså... som ni kära vänner får ta del utav! Jag rekomenderar er att söka upp låtarna för att även lyssna på dem - de är stadiga guldkorn ur den svenska musikmyllan!

Ok, killar och tjejer... här kommer måndagens stämningsreglerare med underbart svajande skönsång av den förljuvande aktrisen Birgitta Andersson.
Det är låten Balladen om den enögda Elin ur Povel Ramels knäppupp-revy De sista entusiasterna från 1968:



Laj-da-daj-da-daj uti den korpsvarta natt...
daj-da-hmmm det dystra tornet hmm-daj-di-daj
hmmm stackars Elin där, vid sitt enda öga svär...
hmmm-na-naj sin älskare och bror.
Ta-daj den stolte riddar Oskar da-daj...
Diram-dajram-hmm-da-daj-di rätt i sitt bröst...
Blodet aj åt alla håll, hmmmna hennes skjortelfåll...
hmm-da-daj att aldrig vakna mer.

Ta-daj-da-hmm den lilla dotter Sofi...
gyllne bägare öhj-neh-hmmm med saltsyra i...
Aj-da-raj-da läppar tra-la-la, hmmnda som i kramp...
korpsvartaaa naaatt... fasa och...
Hmmda-aj-da-aj griften dirum skändande raj...
rajda vita knotor i en daj-daj-dam-daj...
döjrum-döjrum kranium tra-la-la...
krälande små maskar hoppsan-sa...
hmmm som vilar i ovigd mull.

Da-di-daj-di-da... da-da puckelrygg...
i sin cell så trygg... daj-da-daj...
och eksem... och migrän...

I det djupaste av valven stod da-daj-daj-hmmmm...
diram-daj den kistan daj-da silver och guld...
men daj-da-daj bevakad tra-la-la dräglande vampyr...
korpsvartaaa naaatt... fasa och...
Hmmm den stora yxan di-dam-dam-hmmm-da-hmmm...
daj-da-hmmm-da ojdå att stycka sin mor...
hmmmda ben och armar tra-la-la, hmmmda jäms med halsen hoppsan-sa
hmmm ett blänkande svart schatull-ull-lull-lull-lull.

Plötsligt spred sig pesten tra-la-la-daj i vår lilla by...
bölder hmmm-mmm blåa som blyyy...
da-daj-da-hmmm-da-daj...

(sen slår åskan ner på stackars enögda Elin och låten är slut!)

Etiketter: , ,


eXTReMe Tracker
website counter