måndag, januari 12, 2009

Receptdekadens... eller: Vill du att jag ska kasta lite mumbo-jumbo åt ditt håll, så gör jag det så gärna!


... mmmm... havstoffla kokt i sitt egna rosa skimmer...

När jag är sjuk så försöker jag äta väldigt nyttig mat... hmmm, det slinker ner en massa annat också... men, igår slurkade jag ihop en köttfärsgryta på hjort.

"Men vafaaan, hon är ju vegetarian juh!" (tänker ni högt!)

Nej... jag har varit vegetarian, men de senaste kanske 10 åren har jag ätit älg och hemmaslaktade djur... inte alls så att jag själv har kastat mig över grisaknoen, tagit ett rejält polisgrepp och huggit den i strupen... nej... men jag vill att djuren skall ha levt ett så gott och naturligt liv som möjligt (om än i fångenskap)! Sen bör själva slakten göras bakom en doftande engelsk terosenbuske av ädlare modell... näktergalen skall sjunga... och daggdropparna skall glimma som vore de av silverbeprydd kristall... och själva djuret ska luras dit av gyllene kaksmulor intet ont anande... PANG!... så är det klart sen... just precis tycker jag att det ska gå till...

Nå, tillbaks till hjorten...

Jag kände att nu jävlar ska jag mota sjukdomen åt hin håles håla... och då behöver jag en gryta gjord på en massa nyttigt jox samt en rejäl klutt hjortköttfärs!

Nu har jag kommit att tänka på det här... och börjar så smått tota ihop en liten livslögn här i mitt stilla sinne... ju sjukare jag är... desto sällsyntare djur skall jag kanske äta... !? Ja, ja! Och är djuret även på gränsen till utrotningshotat - ja, till och med totalt utrotat - men hallå på ett snöre - desto bättre!!!

Hade jag anat att jag skulle bli så här sjuk... då hade jag fan käkat en mammutköttfärsgryta vid det här laget, men man kan inte ångra det man inte gjort! Därför tänker jag för säkerhetsskull gå saker och ting i förväg från och med nu... och börja samla på ovanliga djur till nästa gång jag blir apsjuk! Japp! Nu börjar vi närma oss riktigt välgörande voodoo och mumbo-jumbo!!!

... hmmm... som den där trebenta och enögda miniatyrbergsgeten... på Madagaskar där den lär finnas i deluxutgåva i endast tre simpla exemplar - så gott som utdöd! Mmmm, tänk en krämig portvinsragu på den!

... och det där håriga enorma jätte-biet med tangorabattsmustasch... har endast skådats en enda gång sedan 1914 i Bangladesh! Aaah, tänk dumplings med en god sås... för det gör jag!

... eller läppstiftsmurmeldjuret med naturligt utvecklad nagellack på klorna... de fanns en gång i Laos... men inte nu längre! Hmmm... det skulle passa utmärkt med lite blomkålspuré och en mustig rödvinssås... naturligtvis med enorma mängder smööör i!

... hohooohooooo... panerad fettgump av upp-och-nedvändlevande fasanåsna... finns ett exemplar fastfjättrad på ett rödbetsplantage på Falklandsöarna... det ser jag i en fritös hemma hos mig med massor av aioli!!!

... oooh lalaaaa... välhängd pimpinett sladdermusvinge... garanterat utdöd sedan lääänge då vi inte sett den i den här stan sedan eldkvarn brann... ja, albatryfflerad naturligtvis!

Oj!

Jag känner mig genast bättre!

Nu ska jag tända lite rökelse här hemma... och vädra ut allt ont samtidigt som jag mummlar och hummlar på en hemmagjord voodooramsa... snipp snapp snorum, snipp snapp snut... så var sagan slut!

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Blogger stella sweden said...

....skruvad banaconda med friserad högfjällsröring?

tisdag, januari 13, 2009 12:00:00 em  
Blogger Maria said...

... aaah, som ångkokta lärknosar med smördippade bläcksiskor!

tisdag, januari 13, 2009 12:43:00 em  
Blogger Maria said...

... eller bara en helt hedersam kokt banan!

tisdag, januari 13, 2009 12:43:00 em  
Blogger stella sweden said...

...turbanan!

tisdag, januari 13, 2009 12:46:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter