måndag, juni 08, 2009

Leva genom att hata andra...

Då var valet överstökat för den här gången... 43% valdeltagande... det får mig alltid att undra varför så många inte röstar i eu-valet... det är många beslut som fattas i eu-parlamentet som både rör och drabbar oss i sverige... så hur kommer det sig att så många anser att det inte är viktigt att ha bra representanter i Bryssel?

Det är inte så betungande att lägga en lapp i ett kuvert... och röstar man i riksdagsvalet här hemma så vet man väl åtminstone ungefär vilket parti man litar på och är man osäker på individnivå så kan man alltid strunta i att kryssa för en person...

Ja, ja... det är som det är... men det stör mig...

Hela mitt hjärta blev ändå otroligt lättat av att Sverigedemokraterna INTE lyckades få plats i parlamentet... främlingsfientlighet och rasism är något som verkligen måste bekämpas! Hitlers idéer var INTE BRA på den tiden heller!!! Det är märkligt att små människor anser sig värda att döma andra... individkontext verkar inte vara så populärt tankeexperiment i dessa kretsar... nej, nej... döm ut hela kånkarånget på en och samma gång... inga individer existerar... och stäng gränserna för böfvelen!!! Döm ut och hata!

Jag står undrande och frågar mig själv - hur kommer det sig att de här personerna anser sig ha rätt att vräka ur sig en massa påståenden om andra människor, helt utan att ha kontroll på informationen... för kontentan måste vara att personen själv anser sig stå väldigt högt upp i den mänskliga hierarkin... men (och det här kan komma som en chock!) det är endast i deras egna lilla inskränkta värld där likasinnade bekräftar varandras dumhet...


Människan är liten... universum är så stort... vi har alla en begränsad tid här på det här snurrande lilla jordaklotet... och hur kan man då välja att leva sitt lilla liv och att hata andra människor... människor man aldrig ens träffat... men man hatar dem... för de kommer från en annan inringad plats på kartan... de har ett annorlunda sätt att leva, om man jämför MED SIG SJÄLV alltså, för det vet vi alla att det endast är det sätt vi själva lever på som är det enda rätta sättet! "Allt utifrån mig och mitt sätt att leva alltså!"

Not even sorry... NO DEAL, säger jag! Den respekt jag kräver tänker jag även ge till andra... THAT'S MY DEAL!

Nej... människan är allt bra liten på jorden... och de människor som lever sitt liv genom att fördöma och hata andra är allra, allra minst... men, nu är tid att glädjas - SD kom inte in i parlamentet... puh! Det spelar ingen roll hur mycket de än försöker övertyga oss om att de inte är ett rasistiskt parti - sorry, men jag ser inget som skulle bevisa motsatsen i erat partiprogram!

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Verbal Kint said...

Det är oroande att valdeltagandet är så lågt. Desto större blir andelen av rösterna på främlingsfientliga och fascistiska partier. Så i långa loppet kan vi, på helt demokratisk, väg få ett fascistiskt parlament om inte folk får tummen ur när det är val.
Sist nazisterna hade världsturné var det inte särskilt lyckat...

måndag, juni 08, 2009 2:57:00 em  
Blogger Maria said...

Verbal Kint: Precis rätt tänkt! Det är därför jag undrar så över de som inte röstar... förstår de inte kontentan av uteblivet röstande???

måndag, juni 08, 2009 3:09:00 em  
Blogger stella sweden said...

typ jag röstade endast för att SDM INTE skulle få en chans...gick med min pappa sista timmen...han charmade alla genom att knorra om legg o div...det var en trevlig stund..ett minne jag bär i mitt järrta...

onsdag, juni 10, 2009 3:26:00 fm  
Blogger Maria said...

Stella: Knorrande gamla män är underbara! Hälsa din pappa det!

onsdag, juni 10, 2009 12:29:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter