måndag, februari 12, 2007

Bra tips för er som ska fest... verkligen användbara tips!

Om gästerna vill roas!

Alldans
Spela upp till dans. Ett par börjar omedelbart dansa. Musiken slutar efter några minuter. De två dansande väljer andra partners, dansar igen, tills musiken stannar, då samtliga väljer nya partners. Snart dansar alla, eller nästan alla.

Go Go-Dans
Spela modern dansmusik. Alla dansar individuellt, även de äldre, som alltid varit vana att dansa i par, ja även de som aldrig dansat tidigare deltar i dessa rytmiska rörelser. Alla som vill dansa deltar, ingen behöver sitta mot sin vilja. Den eller de som börjar ska vara skickliga och få de helt ovana att dansa med, var för sig, bakom eller vid sidan av varandra. Vidtala gärna en rutinerad go go-dansare att komma en stund, om inte ungdomarna i familjen anser sig ha tillräcklig auktoritet för att få med alla äldre. Det kan vara värt att betala en slant för att få inspirerande ledning.

Lyckofläcken
Man kan vinna på att dansa. När dansen börjar, bestämmer värden eller värdinnan innan en plats på dansgolvet att vara "lyckofläcken". Han eller hon skriver ned den på ett papper. När dansen slutar, stannar alla som förstenade på sina platser. Och värdinnan läser upp från papperet var lyckofläcker finns. Är det många dansande, görs flera lyckofläckar. Den eller de som är närmast, vinner ett pris.


Ur: Bjudningsboken; med menyer, dukningar och gästbok, Åhlén & Åkerlunds förlag AB, Stockholm, 1969. Sid. 6.

Det finns fler mycket, mycket användbara tips i denna guldklimp till bok... denna outömliga källa av inspiration - jag vill ha fest varje dag nu när jag bara vet hur jag ska roa mina gäster a'la 1969! Jag känner att jag förlorar logiken när jag läser vissa stycken, men det är säkert bara en generationsfråga... eller så har jag bara glömt att ta på mig mina glasögon! Hör av er till mig om ni vill ha konsultation inför erat nästa partaj - ni vet att jag har lösningen i min hand! "Lyckofläcken" känns som en given fullträff!

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oh, den som finge dansa på en Lyckofläck ändå!

tisdag, februari 13, 2007 3:24:00 em  
Blogger Maria said...

Jaaa! Till lite modern dansmusik med rytmiska rörelser...! Jag som är så mjuk i rörelseapparaten...

tisdag, februari 13, 2007 3:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter