måndag, februari 12, 2007

Lågt röstdeltagande i Portugal!

Ca 44% röstade i frågan om att legalisera abort... 44%!!!
Vilka var det som gick iväg för att säga sin mening... och vilka valde att stanna hemma... och varför? Nu vann sidan som vill legalisera abort fram till 10:e veckan med en liten marginal, och av 44% blir det inte många människor som bryr sig när vi nu pratar om ett nationellt val... hur stor andel var kvinnor respektive män...? Det är en oerhört intressant statistik att få ta sig en titt på... och hur ser restriktionerna ut...? För restriktioner finns det alltid när vi pratar om denna fråga! Nu anses valdeltagandet på gränsen för att kunna lagstadga i frågan, men premiärministern har sagt att han ändå ska försöka genomföra ett lagförslag som tillåter abort. Credd för det!

Abortmotståndet sprider sig i Europa... och jag undrar var detta motstånd kommer från... vilka och varför... men som sagt, katolisicmen är oerhört stark inom EU och vilka sitter där... och vad tycker de... och vad vill de...!? Jag är oerhört tacksam att de ändå finns... de som jobbar inom politik med humanistiska ögon och visioner för en bättre värld - inte för att tjäna profit på andra människors olycka!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja Maria, visst är det tragiskt att så få tar ställning, men jag vet att den amerikanska katolska kyrkan pumpade in massor med pengar för ett NEJ, kampanjen var verkligen smutsig.... Nej-sidan delade t o m ut flygblad bland skolbarn med bilder på fullgågna foster med blod.....Jag vet det, mina kollegor var där!
Folk blev skrämda att tiga.

måndag, februari 12, 2007 3:46:00 em  
Blogger Maria said...

... in the name of the lord... eller jag menar... in the name of democracy...!

måndag, februari 12, 2007 6:17:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter