lördag, februari 24, 2007

Stamtavla...




... jag har i kroppen att inte börja leka förrän jag har städat, diskat och plockat undan... jag måste ha snyggt omkring mig när jag ska pyssla med mina projekt av olika slag... jag får ingen ro annars!

Jag fick en fantastik scanner för några veckor sedan... den står fortfarande i sitt kartonage... det är en sån där leksak som man nästan inte vet hur man ska ta sig an bara för att man vet att man kommer att ha så kul med den... en pärla i maskinparken...
Men jag har inte skött om mitt hemman sedan festen, och då var inte ens festen här hemma hos mig... märkligt det där... att hemmet kan förfalla emellanåt... men så är det...

Jag är inte så där duktig som du mamma... du plockar och håller efter... jag har försökt... men jag är inte som du... jag önskar att jag var det, men jag har kommit till sans att jag inte är det... och jag vet att du är stolt över mig och att du älskar mig ändå!

Jag vet att ni som givit mig scannern undrar... gillade hon den inte...?
Joooo!!!
Fantastiska, underbara och älskvärda vänner! Jag älskar den lika mycket som jag älskar er!
Men jag måste snygga till först... och det är det jag håller på med just nu... så ikväll ska jag läsa bruksanvisningar... ni vet att jag gillar att läsa bruksanvisningar... koppla maskin till maskin... plocka fram familjens diabilder och scanna som en galning...



Har funderingar på att starta något som en släktblogg... där man lägger upp foton som man har... vi är en stor släkt på min fars sida och där finns säkert massor av foton som andra säkert vill ta del av. På min mors sida finns också en massa underbara gamla foton från när min mamma var liten och tillbringade sina somrar på en fäbod med fjällkor... min morfar och mormor på en Husqvarna motorcykel... farmor som liten baby... farfar på middagar... tanter och farbröder man inte vet namnet på... släktingar som flyttade till Amerika... strandfiske i ännu ouppdämnda forsar i härjedalen... jag själv jagandes getter i norrland någonstans... fjällfiskesemestrar... min syster och bror i pulkabacken... ständiga skogsutflykter och bilsemestrar... jag börjar så är det bara att de andra släktingarna hänger på... Detta är en strålande idé tycker jag...! Den ska jag börja plantera i släktleden!

Kaninen på den svart/vita bilden hette Bölan (tror jag)... de var min bror som hade kaninerna... men det låter som ett namn jag har hittat på om jag ska vara ärlig...

Men nu - städning!


Update:
Bilden i färg är nu äntligen scannad i min nya maskin... diabild i ram och resultatet är mycket bra då jag inte gjort något som helst efterarbete med fotot... förutom att jag vände det åt fel håll och jag orkar inte rotera bilden just nu... hur jag kan veta det när jag sitter bland maskrosorna utan kända landmärken som avslöjar något... mitt vänstra öra stod ut lite mer på den tiden och det översta fotot är rättvänt, men jag har legat på det utstående örat i många år nu vilket resulterat i att det nu sitter lika fint som mitt högra öra...

Etiketter:

11 Comments:

Blogger Stina said...

Oh vad roligt! Bilderna blir ju jättefina. Och du det där med städning. Ta det med ro. Mina middagsgäster kom fyra timmar för tidigt igår och gick gladeligen och kröp ner i mina obäddade sängar och pratade skit och somnade och vaknade lagom tills middan var klar och det var bästa festen på länge. Med tonvis av grus i hallen, tvätt på golvet och smulor och stearinklumpar på borden. Men idag ska jag också städa lite. Kanske.

söndag, februari 25, 2007 10:03:00 fm  
Blogger Shadow said...

Men, när fick du dina lockar?

söndag, februari 25, 2007 10:05:00 fm  
Blogger Maria said...

Stina: FYRA TIMMAR!???? Ja, du vet vad jag tycker om gäster som kommer förtidigt... jeeezus då hade jag nästan fått hjärtflimmer... fint folk kommer sent!!! Men det kanske säger mer om min tidsoptimism än att folk kommer på utsagda tid!

Shadow: Ja... det kan man undra när man ser bilder på mig som liten... de kom i tonåren och så hjälper jag naturen lite på kraven också (bara att plocka fram visa-kortet!). Ibland tycker jag att det är ok att göra så... speciellt med hår... och gillar hår!!!

söndag, februari 25, 2007 10:23:00 fm  
Blogger Maria said...

Min frisörska är värd allt guld jag ger henne!!!

söndag, februari 25, 2007 10:40:00 fm  
Blogger Shadow said...

Naturen och VISA-kortet gör ett bra jobb tillsammans.

söndag, februari 25, 2007 10:41:00 fm  
Blogger Maria said...

Shadow: - Word!!!
... och tack...!

söndag, februari 25, 2007 10:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, vad fin den där färgbilden är! Inte bara för att den ser så lugn och fridsam ut, färgerna är dessutom ljuvliga...sådär vackert kan det helt enkelt inte bli idag!

söndag, februari 25, 2007 10:21:00 em  
Blogger Maria said...

Mustafa: Ja, det är något speciellt med färger från förr! Märkligt att de hållit så bra i detta fall... Det är som filmer i technicolor - allt blir så oerhört bra med fina färger...

Gillar förövrigt färgakalan från 50-, 60- och 70-talen... om man kan definiera en dylik färgskala!? Men även om inte - så gillar jag det!

måndag, februari 26, 2007 6:44:00 fm  
Blogger Maria said...

Men hörru du Herr Stetson... då ska du se bilderna när våra fina bilar är med... opel i olika former... tror att det finns några fina bilder i gömmorna... kanske! Det är något visst med bilder från det gamla folkhems-sverige som gör en lite gråtmild... sen borde du se min fina "bizarro-samling" i vinylskivbacken - där finns det fiiina bilder också! På fiiina mustascher och jeans och t-shirts och annat...

måndag, februari 26, 2007 12:10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hä låter nåt dä! Du kommer att få mycket glädje av din scanner, helt klart!

För mej är 60-talet helt klart en favoritperiod (vad gäller bilder åtminstone), många gånger när jag ser skivomslags- eller modebilder från 60-talet tycker jag att dom känns TIDLÖSA, fräscha och tuffa än idag. Vilken bild som helst från nån modetidning 1965 ser helt enkelt hundra gånger coolare ut än en från 1985!

måndag, februari 26, 2007 9:56:00 em  
Blogger Maria said...

1985 kan vi väl ranka som det värsta årtalet rent stilmässigt... och i alla kategorier!!! Det var faktiskt hemskt ända fram till 2000-blankt! 15 år av fulhet... jag säger nej till det!

tisdag, februari 27, 2007 12:19:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter