onsdag, mars 07, 2007

Ännu en dag - ännu en tekanna!

Jaha, jag köpte mig alltså en tekanna igår... en till... en vit... en lite mindre, till mitt gröna te!

Låt se... en tekanna har jag hivat till myrorna, det var en sån där tråkig i oglaserad keramik - de djupa diskussionernas tekanna... köpte den nog under min tid som Upsalienses-kandidat... nej, det var tidigare än så... under min oerhört luddiga tid som folkhögskolestudent under de sista åren på 80-talet, på en estetisk linje i en skog långt bort från idag... Kannan var lite smått pretentiös i sin bohemiska form... ful och opraktisk, gillade den inte alls... den var inte ämnad mig - jag var inte ämnad den!

Sedan har jag elefant-ungen... en enorm handgjord kanna med dubbla handtag eftersom den är så stor och tung... har fått den av min syster... kanske när jag fyllde 18 eller något åt det hållet... den är matt turkos med grå prickar - jättefin och JÄTTESTOR!

Köpte mig en engelsk hotelltekanna i rostfritt stål... DEN måste ju ge en känsla av ständig engelsk semester... men teet blev snabbt kallt i den kannan och det saknades en lite bitig gammal hotellvärdinna som bistert borstade bort smulorna från bordet med en kökshandduk... det blev inte riktigt autentiskt...

Vidare så köpte jag mig en ordinär brun tekanna sist jag var i London... ordinär... brun... tekanna... kan ju inte bli enklare än så - alltså bra... eller...?

Vill ha en Evaco Insulated Teapot... har gnölat på om den redan... dyr... isolerad... och bra! Men frågan är om den gör mig nöjd... vad gör mig nöjd... jag är väl inte high-maintainance heller... jag... en enkel... lyxbohemsjäl... och en simpel förbannad tekanna som gör mig nöjd - hur svårt kan det vara?

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Stina said...

Oh ja. Jag vet precis. Har själv kasserat flera helt funktionsdugliga tekannor bar för att de saknar rätta te-vibbarna. Nu har jag en liten, jätteful brunglaserad. Inköpt på ett dagisloppis. Jag älskar den! Passar till grönt, svart och rött te. För en person.

torsdag, mars 08, 2007 10:01:00 fm  
Blogger Maria said...

Åh, vad skönt att höra... då söker jag vidare efter den perfekta tekannan för mig!

torsdag, mars 08, 2007 11:57:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter