tisdag, april 24, 2007

Hasse & Tage...



Jag har väntat länge nu... och den som väntar på något gott väntar ofta för länge... men nu är den här - en dvd-box med Hasse & Tages revyer... och i boxen ingår följande revyer:

Svea Hund, 1976
Under dubbelgöken, 1979
Gula Hund, 1966
Spader Madame, 1969
Gröna Hund, 1962
Konstgjorda Pompe, 1963
88-öres revyn, 1970
Glaset i örat, 1973

+ massor av extra material

Lovely... just lovely... och Spader Madame... som inte funnits på video vad jag vet!

Nu väntar jag på Povel Ramels tv-serie Semlons gröna dalar ska ges ut i dvd-form till massorna... den finns som cd... men det duger inte åt mig!

Jag minns när den gick på tv 1977, jag var således ca 10 år och tillsammans med mina syskonbarn lekte jag Semlons gröna dalar på en närbelägen äng med träskorna på...!

Ni undrar nu hur man leker Semlons gröna dalar... och det ska jag berätta för er, men som bonde blir man inte glad över att höra att denna lek existerat... och speciellt inte på en åker nära dig, så alla bönder som läser min blogg... läs icke vidare utan blunda NU!

Man söker upp en fin och tjusig åker där bonden sått sin havre... havren ska ännu inte vara fullgången, utan grön och frisk och frodig! Gå ut mitt i åkern och finn dig ett ställe som känns så där mysigt och rätt... det ska kännas i kroppen att här vill jag bo! Börja med att planera dina rum och gångar... gör det inte för stort... och se till att ni bosätter er på lagom avstånd från varandra... det ska inte vara för nära... men heller inte för långt ifrån... sedan är det bara att trampa ner grödorna till golv och vips så har du fixat till dina Semlons gröna dalar... någon av gångarna måste naturligtvis länkas samman med dina vänners havrelägenheter... men det förstod ni väl!

Va? Ni undrar vad man gör där... i Semlons gröna dalar...?

Jo, man bara är där... man ligger på rygg i sin havreåker... man lyssnar på fågelkvitter och tittar på molnformationerna på himlen... och så luktar det så fantastiskt gott mitt i en havreåker också...!

11 Comments:

Blogger Stina said...

Ååhh!
Lovely, som sagt.
Tage Danielsson, I will love you forever.

tisdag, april 24, 2007 4:09:00 em  
Blogger Frederick said...

Ja, just det "Semlons gröna dalar". Kommer faktiskt ihåg det där när Povel Ramel rusar in i "Hem till gården". var det hysteriskt roligt. Hoppas att det är det nu också.

tisdag, april 24, 2007 4:17:00 em  
Blogger Groucho said...

Hasse och Tage och Povel - Grabbarna med choklad i!

tisdag, april 24, 2007 4:38:00 em  
Blogger Fikatanten said...

Semlons gröna dalar och choklad!

Jag minns att min ömma moder bakade en FANTASTISK tigerkaka när vi tittade på Semlons gröna dalar, där chokladsmeten var något av det mest lyckade tigerkakschokladsmet jag någonsin smakat! Jag har för mig att jag fått receptet på kakan av henne någon gång. Nu måste jag rota runt bland mina receptkort! Adjö!

tisdag, april 24, 2007 6:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har för mej att jag läst nånstans att "Semlons gröna dalar" helt enkelt inte finns kvar...men hoppas jag har fel.

Vi lekte "Semlons gröna dalar" på ett helt annat sätt. Vi var olika politiker som endast upprepade vissa ord, nån sa t.ex. bara ordet "hyckel", en annan sa bara "svammel" osv., fast i olika tonlägen och med mycket kroppsspråk.

Visst var det väl också i "Semlons gröna dalar" som den legendariska tant Raffa medverkade? Likaså Nils Lindman?

tisdag, april 24, 2007 7:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Var får jag tag på den ? Gröna hund såg jag live på grönan 62 med en fantastisk Monica Z-lund.

tisdag, april 24, 2007 8:10:00 em  
Blogger Ulrica said...

Jaa, hurra för Hasse och Tage. Boxen skall bli min! Jag väntar på Fröken Fleggmans mustasch...

tisdag, april 24, 2007 10:06:00 em  
Blogger Maria said...

Till er alla:

Jag vill ha mer-mer-mer Hasse & Tage... Beppe Wolgers... Monica Zetterlund... Yngve Gamlin... Lasse O Månsson... Lars Forsell...

Viss sorts humor never goes out of style och så är det nog med dessa människor. De är sas fyllda med choklad!

Jag måste säga att jag hoppas att du har fel Mustafa, det vore oerhört tråkigt om Semlons gröna dalar inte finns kvar! Det är inte första omgången av Trazan & Banane du tänker på, för dessa rullar har brunnit upp!
Visst var Tant Raffa med likaså Conradette Glossner, Tillbrekt och Minus, den sistnämda spelad av Sune Mangs vilken vi pratat om för ett tag sedan...

www.discshop.se kan man köpa boxen för 499 svenska riksdaler!

Det kommer säkert en box till och då håller vi tummarna för Fröken Fleggmans Mustasch!

onsdag, april 25, 2007 7:42:00 fm  
Anonymous Anonym said...

den bästa karaktären i semlons var pontussa pytting, vilken jag f ö döpte mitt marsvin som blev ÅTTA år efter :-)

jävlar, vilka tv-serier dom gjorde förr!

(frk fleggmans mustasch är så rolig och har jag sett så många gånger på VIDEO (jo, HYRT den alltså) att jag helt slentrianmässigt drar skämt från den och tror att ALLA ska fatta.
"mitt namn är Kurt S Vresig" "vad står S:et för?" "STUBIN! Kurt Stubin!"
"jag ääälskar sura bär!" osv)

torsdag, april 26, 2007 9:31:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ååååååh. Dessa Fantastiska män...
Förkroppsligar allt det Stora, magiska, förväntansfulla i minnet av den svunna barndomen.
Lyllos mig - som fick en så Fantastisk bok när jag fyllde år!!

torsdag, april 26, 2007 10:31:00 fm  
Blogger Maria said...

Ja... lyckis dig... och mig... för jag köpte ett ex till mig själv också!!!

torsdag, april 26, 2007 10:48:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter