onsdag, oktober 24, 2007

Kärleksbevisen av Beppe Wolgers

Jag gick och hämtade ut ett paket idag...

Jag har köpt en bok via Antikvariat.net, en diktsamling av Beppe Wolgers - Kärleksbevisen... förstahandsutgåva naturligtvis! Nu har jag nästan allt av min husgud Beppe... nästan allt... En bok lånade jag tyvärr ut (ja, det var dumt!) och den är nu förkommen (... men, men...) och en annan har jag ännu ej haft i min ägo men en vacker dag så kommer jag att äga även den!

Paketet var vackert inslaget i brun wellpapp med grön tejp... och inne i paketet låg själva boken inslagen i ett tunnare brunt papper... minutiöst vikt och sedan tejpat... en fröjd att beskåda... förljuvande att sedan försiktigt öppna som att vika undan rosblad för rosblad... och som en dyrbar pralin låg sedan diktsamlingen Kärleksbevisen där i mina tassar... vacker och tunn i grovgrängat, lite gulnat papper från 1961... doftande ljufveligt...

På första sidan står det följande:


- Du älskar henne inte!
- Jo, det gör jag.
- Bevisa det!

... och sedan följer 29 bevis...

Andra beviset

Jag kan tala bara med henne.
Det andra beviset är
att jag inte behöver tala med henne.

Vad den älskade inte säger
säger hon i gemensam tystnad.

Vad behöver jag höra mer
än det jag kan höra en julidag
av hennes andetag.

Att finnas är ett sätt att tala.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger stella sweden said...

Åhhhh...så fint, så vackert..det är så kärleken behöver vara...bara finnas...åhhh...du KOMMER att få äga boken igen...jag lovar...om du lovar att ALDRIG lämna den ifrån dig.

Bevara den som en helig graal...

onsdag, oktober 24, 2007 9:55:00 em  
Blogger Maria said...

Stellapolaris: Ja visst är han underbar på att uttrycka sig Beppe! Alla hans diktsamlingar får mig att kippa efter andan... hur kommer det sig att han inte fått erkännande som poet, undrar jag!?

Och visst kommer jag att äga de båda böckerna igen... jag bidar bara min tid och inväntar de vackraste exemplaren i förstahandsutgåvor... naturligtvis...

Beppe ÄR den helige graal... det är bara det att så få människor har förstått det...

torsdag, oktober 25, 2007 6:32:00 fm  
Blogger Verbal Kint said...

Vackert...

torsdag, oktober 25, 2007 8:26:00 fm  
Blogger Maria said...

Verbal Kint: Beppes ord är alltid vackra... sååå vackra... läs honom så får du se...

torsdag, oktober 25, 2007 2:59:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter