torsdag, januari 17, 2008

Art's Birthday Party!

Idag fyller konsten år... konsten fyller 1 000 045 år i år och det firas på Moderna Museet i samarbete med EBU European Radiounionens Ars-Acusticagrupp och SR P2.

Hur vet man att konsten fyller exakt 1 000 045 år... ?
Jo, det har den franske Fluxus-konstnären Robert Filliou koll på och enligt honom så ligger det till så här förstår ni:

För mer än en miljon år sedan fanns det inte någon konst. Konsten föddes när någon tappade en torr svamp i en spann med vatten! Detta hände, enligt Filliou, exakt den 17 januari för 1 000 045 år sedan...

Ja... dadaist, surrealist, existensialist, naivist och humanist som jag är så har jag inget som helst att invända gällande denna förklaring... förmodligen så har han helt rätt den där Filliou!
Så ikväll blir det en liten födelsedagsfest på Moderna Museet med en direktsänd hyllning till konsten där musiker, tonsättare, dj:s och ljudkonstnärer från hela Europa deltar.

Via EBU-satelliten, internet och ljudledningar över hela Europa kommer artister att interagera och utbyta ljud och musik, mixa och remixa och skapa en enorm ljudkomposition exklusivt för radiomediet.

Exempelvis ska Dorit Chrysler spela på sin theremin... och min vän Andreas (han med röda döden och moderat likvidering) har en vän, Johannes, som ska visa upp ett videoverk...

Jag ska dit och skåla för födelsedagsbarnet... hipp hipp hurra... för vad vore vi små människor utan konsten???


Jag bara frågar!!!

Art's Birthday 2008

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter