måndag, mars 17, 2008

Bästa svenska albumet 2008!!!

Ja ja ja... jag vet att jag brukar rooopa ut min kärlek för bästa album redan innan koltrasten börjat sin allra vackraste serenad... sin absolut vackraste kärleksförklaring till den som är beredd att lägga an på honom de första och kalla vårkvällarna...

Man undrar: "hur kan hon häva ur sig sanningar så här tidigt på året... dear shit, det är många album som komma skall innan året är till ända!?"


So, fuck, jag är en rödhårig och envis jänt-jävel... jag VET vad jag tycker om när det gäller musik... so sue me om du inte håller med!!!

Här och nu - redan i mars - tillkännager jag alltså årets bästa svenska album!!!
Jag skulle kunna säga att det är Pascals album Galbacken... men det gör jag inte... istället säger jag med en oerhörd säker röst:

- Bästa svenska albumet i kategorin indierock/pop 2008 är:
Montys Loco's underbara Farewell Mr Happy

Montys Locos lilla Hello in space

Montys Loco på myspace

Det är underbart producerat med en ljuvligt skramlig skevhet, men ändå med en självsäker skälvan... en tydlig suddighet... en självklar självbild med distans... åååh den där underbara skevheten... en aningens skevhet och jag är fast... för perfekta och tillrättalagda produktioner göre sig icke besväret här hos mig är jag rädd, det blir ofta så analt och osäkert om det är för uppstyrt... nerven försvinner och nerv... nerv... det måste finnas nerv... annars är det bara dött... Montys Locos senaste är både bullrig och skör, svår och direkt... underbara sångröster som ligger nära, nära så mitt öra nästan blir lite fuktigt av andedräkten... sångröster med en nerv, betoningar och fraseringar som gör mig toookig av kärlek!

... och texterna gör mig glad pga att de ändå känns distansierade och osökande... jag avskyr nervöst sökande... pubertalt sökande efter identitet och patetiska förälskelser... för att inte tala om det där nervöst trendkänsliga som frodas i svensk musik och då särskilt i den rätt tramsiga och självgoda indiepopen... Montys Loco är varken sökande eller nervösa - de är bara såna där självklara och coola katter att man blir tokförälskad från första lyssningen... och vilket snyggt konvolut... åååååååhhhhhååååå I LOVE YOU!!!

Favoritlåten just nu är Thin Skin... men jag kommer att älska dem alla!


Montys Loco - Heavy

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Gudrun said...

Det låter riktigt, riktigt bra. Å vilken rolig video! Praise the lågbudgetvideo.

tisdag, mars 18, 2008 11:41:00 fm  
Blogger Maria said...

Guns from Greendale. Ja, de är riktigt mumsiga... som den godaste chokladpralinen med den mumsigaste fyllningen... krääämigt och gott!!!

tisdag, mars 18, 2008 11:57:00 fm  
Blogger Maria said...

... och en jävligt bra attityd!!!

tisdag, mars 18, 2008 11:57:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter