fredag, juli 18, 2008

Hur jag ser ut när jag spelar Caesar... ???



... så här naturligtvis!!!

När jag agerar despot, så är jag alltid fredskejsaren Augustus, Gaius Julius Caesar Octavianus... här klädd som Pontifex Maximus - överstepräst, med den karaktäristiska luggen i form av en örnklo eller var det en lejontass (jag minns inte längre var det var vi fick lära oss på antikens kultur- och samhällsliv, men vi gick igenom dem alla och alla kejsare hade sina coiffures... sina kännetecken, så även deras damer). Tre små luggslingor ligger alltid lite omlott där i pannan på Augustus... symboler, symboler... alltid dessa symboler! Men med Augustus blir det liksom allt-i-ett... Augustus hade allt man kan önska av en ledare... och lite mer därtill! Kära nån... han härskade faktiskt i runda slag i 30 år om jag inte minns fel!!! Vilken annan romersk kejsare lyckades med det om jag får fråga!?

... det blir inte snyggare än så här... jojo... Cary Grant naturligtvis... åååh, han skulle ha varit en prefekt Augustus på vita duken... med något blondare hår då naturligtvis...

Jag behöver kanske inte ens nämna att jag å det STARKASTE ogillar Roddy McDowalls porträtteringen av Augustus i filmen Cleopatra med Liz från 1963!!!
Nej, jag tänkte väl det!!!

Hmmm, och allt detta får mig att tänka på det här!!!

Etiketter:

4 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Romarfilmer rockar! Fast det är en jäkla skillnad på Cleopatra här, mot som hon gestaltades i "Rome",.

fredag, juli 18, 2008 11:49:00 fm  
Blogger Maria said...

Johnny: Absolut!!! Tillsammans med filmer om det gamla england naturligtvis... för min del!

Jag kommer oavsökt att tänka på en liknande jämförelse av Henry VIII vilken nog aldrig porträtterats speciellt sensuellt... ända tills nu och den sizzlande serien "The Tudors"... hmmm... känner en bloggning växa fram!

fredag, juli 18, 2008 12:13:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Såg inte Tudors; so many rss-feeds, so little time.

fredag, juli 18, 2008 12:45:00 em  
Blogger Maria said...

... jag sov igenom stora delar av serien, tyvärr, jag somnar så fort jag ser en soffa... men jeeezus, det jag såg var hot-stuff man!

Som Velvet Goldmine men 1500-tal!!!
Kan bero på huvudrollsinnehavaren...

fredag, juli 18, 2008 12:48:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter