lördag, februari 14, 2009

Melodifestivalen - jo, det var kvadriljoner gånger bättre förr!!!

Det var otroligt skitbra då som till exempel 1980 när man placerade en pingvin i huvudrollen... catchy, catchy, tack Luxemburg:



Oooohhh baby... ein bisschen rockenroll i en hoper blandade vita hattar och ett jäkla tryck i näverluren eller vad det där instrumentet heter där nere i Schweiz, året var 1977 och det bjöds på bredbent boogierock (ett höjdarår i melodifestivalshistorien):



Så fort det rabblas en massa skibbedidoo raj raj raj hooo hoooo baby hey hey hey samtidigt som en sofistikerad koreografi- DÅ är jag PÅ! Belgien har ofta tryckt på mina knappar... och de tryckte hårdast här 1977 (en otroooligt bra lineup detta år):



Här ger Grekland en massa doffa faffa soffa soffa dofiiii miiii... och åteigen en handförförande koreografi - jag är totalt såld (fan vilket år det var, 1977):



Och här då - värsta discorökaren!!! Tyskland ryckte undan mattan med tre ultracoola katter och en låt som sitter som en smäck även idag... ja jag har nynnat på den här låten sedan den där magiska melodifestivalskvällen 1977:



Det är är nästan DET BÄSTA bidraget någonsin!!! Nederländerna gav en dingelidongsång på högsta nivå 1975! Jag var 11 år och sjöng med så högt jag någonsin kunde... "Dinge dong listen to it, maby its a piggie even when your lover is gone gone gone..." men jag fattade inte riktigt vad den där lilla grisen hade med något att göra... många år senare hörde jag att det inte var piggie, utan big hit... och det förändrar ju en hel del:



Ibland fick något land en total marzipanpsykos och då blev det så här som exempelvis Tyskland 1979... Men det var bra TV, det var det verkligen!!!:



Återigen en massa boom boom boomerang snäggeliidang dingdong digeridooo... från Österrike och året är, trot eller ej, 1977! Fantasigäckande kostymer, män i enormt stinna skägg och en känga åt skivindustrin ger det hela ett nästintill tabubelagt skimmer... oooh i love it:



Det här är också ett av de absolut bästa bidragen någonsin... oj oj oj vilken förljuvande liten popdänga... Save all your kisses for me... året var 1976 och England slog till med en homerun!
:




Så, medge att jag har rätt nu... det var mykcet, mycket, mycket bättre förr!!!

Etiketter: , ,


eXTReMe Tracker
website counter