onsdag, oktober 07, 2009

Läste ut en bok igår...

... en bok som jag absolut inte ville läsa ut... jag ville att den skulle räcka för evigt... varenda ord slickade jag i mig med full hunger... jag var där i berättelsen... kände vinden... dofterna... rädslan... kölden... men sista bladet vändes i går...

Att välja ut en ny bok att läsa känns nästan som att gå direkt ur ett förhållande och in i ett nytt... en inte allt för bra metod... men jag hungrar så efter att ha en ny historia jämte min egen...

Hur många gånger har man inte stått vid sin bokhylla där hemma... dragit med fingret utefter hyllorna... vilken bok vill jag ha nu... vad är jag sugen på... vilken av alla bokryggar talar högst till mig i detta nu... ?

Jag kände en tvekan inför att verkligen göra dumheten att gå direkt in i nästa nya bokförhållande utan att passera GÅ... men jag gjorde det...

... så... nu är jag med ny bok... med ny parallellhistoria jämte min egen... och det känns bra... mycket bra... jag är nöjd!

"Ingen, inte ens personalen på advokatkontoret, fick någonsin veta något om vad som egentligen skedde. Dörrarna var stängda, läpparna förseglade. Av alla hemligheter som frodades i maktens korridorer i denna av de oroligaste av tider, var detta en av de största: att Sveriges konung, Gustav V, personligen gjorde enorma utbetalningar till "slottsherren på Trystorp".

Ur: Ers Majestäts olycklige Kurt, Lena Eberwall och Per E Samuelsson. 2008

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter