lördag, januari 16, 2010

Jag satte mig en rejäl surdeg igår kväll... glad i hågen!

Deghelvetet skall nu jäsa till klockan 22... och under den tiden även vikas fyra gånger... och då, klockan 22 skall åbäket vräkas ut på en plåt för att pysa och jäsa en timme och sedan skjutsas in i ugnen vid 23-tiden för att ligga där inne i värmen ca 40 minuter... och om du som jag räknat ihop det sammaslagna klockslaget för när brödhelvetet är färdigt så borde jag få gå och lägga någon gång mitt i nattmössan!!!

Ok... jag läste inte hela receptet innan jag började baka det där jävla surdegsbrödet jag fixat med min egen tillverkade vildjäst... ergo - jag får skylla mig själv!

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Lilla Blå said...

Kanske därför det kallas SURdeg?

lördag, januari 16, 2010 10:32:00 em  
Blogger Maria said...

Lilla Blå: Så rätt, så rätt! Men idag är jag glad när jag fick äta färskt bröd till frullen!

söndag, januari 17, 2010 11:47:00 fm  
Anonymous Mårdy said...

Jag tror att det går lika bra om den får jäsa vidare i ditt kylskåp under natten och du bakar den när du vaknar... färskt och gott!! kram kram

söndag, januari 17, 2010 9:36:00 em  
Blogger Maria said...

Mårdy: Jag var bra sugen på det alternativet... men vet ej om det är extra special när man använder sig av vildjäst... SurdegsMartin skrev att den INTE fick jäsa för länge!!! Så därför tog jag det säkra före det säkra! Men nästa gång så gör jag lite annorlunda!

Puss o kram!

söndag, januari 17, 2010 9:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter