onsdag, november 15, 2006

Coola Moster!

















När jag var liten så var jag en über-mästare på att bygga kojor - inomhus som utomhus! Även mitt yngsta syskonbarn hyllade mina konster när han var yngre... Syskonbarnet skulle bygga en koja och fick hjälp av någon vuxen... men det dög inte - han hänvisade till sin mosters byggnadskonster inom de högre estetiska och eteriska kojbyggarkonsterna och jag var tvungen att genast komma till undsättning - jojo, man blir stolt så till den grad att ögonen tåras!

Utomhus fixade jag rätt avancerade byggen där man till och med kunde laga mat om man så ville... men det ville inte mina föräldrar eftersom jag var nära att elda upp både det ena och det andra... en hel skog till exempel! Själv stod jag och undrade varför min pappa kom springande i storstövlarna och var upprörd över att jag hade snokat reda på tändstickor som jag använde mig av och faktiskt gjorde upp eld med... jag var ca 10 år gammal!

- "Mäh härregud pappa, det här är ju faktiskt en restaurang jag bedriver här!!! Jag måste ju laga mat fattaru' väl..."

Men det fattade inte pappa och han tog ifrån mig tändstickorna och jag var tvungen att lova att aldrig mer hålla på med tändstickor och eld utan att någon vuxen var med...

- "... suck... jaja... jag lovar... men du förstår ju inte... hur ska jag kunna laga mat nu...?"

Idag, när jag nått fysiskt vuxen ålder, kan jag inte förstå hur mina föräldrar stod ut med mina eskapader och äventyr... men jag kastade väl till med mitt röda hårsvall och blixtrade av ett surmulet smajl - de behöll mig trots allt och de påstår att jag var ett glatt och snällt barn! Jag är förövrigt yngst i syskonskaran och en oerhört envis och bångstyrig lillasyster som alltid gått min egen väg... Jag kan själv och jag gör som jag vill... (även om man faktiskt behöver en hel del hjälp ibland)

Well-well-well, kojbyggerierna har nått nya högre nivåer än jag någonsin vågat drömma om... vad sägs om denna framtidsbubbla högt uppe i ett träd...! Om jag fått se denna skapelse när jag stod där och gjorde pannkakor av lera, älgbajs och vatten så hade jag nog svimmat av eufori... tänk vilken helnajs restaurang man hade haft där uppe... och tänk vilket "poff" det skulle bli när man tänder den första tändstickan för att fjutta eld i spisen... får mig att tänka på när jag råkade elda upp min brors rislampa... men det är en annan historia...!

2 Comments:

Blogger jimmyroq said...

Så vems är kojan? Och tror du kommunen skulle ge bygglov...eller finns det kanske kryphål för kojor?

fredag, november 17, 2006 11:28:00 em  
Blogger Maria said...

Jag är inte en sån som ber om bygglov... jag bara bygger! Det borde gå att få in bygglov av kojor under avdelningen "Friggebodar" och då är saken så att säga biff!

lördag, november 18, 2006 10:52:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter