söndag, december 10, 2006

3-2-1-0-Ignition and we have a LIFT OFF!

Tvåtusen ton raket är på väg... om 8 minuter är de ute i rymden och ligger i omloppsbana... om 22 minuter befinner sig Discovery över Stockholm...

Supersonic - vilken kick det måste vara! Men jag är tveksam om jag skulle vilja åka iväg... om jag fick chansen... nej, jag är inte säker måste jag erkänna!

Fuglesang är den förste svenska astronauten som åker ut i rymden, även Norge skickar iväg sin förste astronaut i och med denna resa. Sammanlagt har 450 personer åkt ut i rymden till dags datum... Resan till rymdstationen ISS tar ungefär 46 timmar, då ska Discovery hinna fasa med rymdstationen som befinner sig på ett avstånd på 40 mil från jorden. Hela uppdraget kommer att ta 12 dagar sedan återvänder Discovery och därmed är denna resa över.

14 nationer är inblandade i ISS men USA vill dra sig ur så fort som möjligt eftersom de vill koncentrera sig på nästa stora rymdprojekt - att kolonisera månen...

eXTReMe Tracker
website counter