tisdag, december 05, 2006

Madame, strip please!

Jag fick veta att Micke fick ta med sig en flaska glögg när han härom dagen flög till New York...

Hur i hela fridens namn gick det till... när jag knappt fick ta med mig en halv tub läppglans på 14ml genom tullen!?
Efter jag gått genom tullen och mina kläder och handbagage röntgats, alltså EFTER, sa den barska tulltjänstekvinnan åt mig att jag var tvungen att ha tuben i en platspåse... men jag har ingen plastpåse att stoppa den i, sa jag. Då får du en av mig här, sa damen i tullen och hivade fram en liten genomskinlig plastpåse åt mig... när jag redan gått genom tullen... alltså jag var redan clean och på andra sidan och inne vid gaten!? Jo, det är klart, det går att kapa ett plan med en tub läppglans så länge den befinner sig utanför en liten plastpåse... det är när tuben ligger i plastpåsen som problemen börjar hopa sig om jag nu skulle få för mig att springa fram till cockpiten och be kaptenen vända planet och ta mig till en helt annan destination än planerat! Effekten uteblir liksom när läppglansen sprutas ut inuti påsen utan att kaptenen blir kladdig på sin fina uniform... jag skulle inte heller bry mig särdeles mycket åt en på insidan kladdig påse... Men vem skulle inte vilja kapa ett plan med en liten tub Maybelline "miss fraise berry bella" skrikandes
- "FLY ME TO THE MOON AND STEP ON IT MISTER.. CAUSE I GOT A SMALL TUBE OF MISS FRAISE BERRY BELLA HERE AND I'M GONA USE IT IF YOU DON'T DO AS I SAY - I MEAN IT MAN!!!"

Vad görs egentligen in the name of war against terrorism idag... tål att tänkas på tycker jag... lite väl hysteriskt, men kanske nödvändigt... men också väldigt godtyckligt får jag en känsla av.

För övrigt så blev jag kroppsvisiterad i tullen på hemvägen, fick följa med en barsk och fåordig kvinna bakom ett skynke och sedan fick jag förklara min Earl Grey Wu Longpåse och lite annat smått och gott som låg i handväskan (tur att jag checkade in mina nya fina marmeladknivar). Det var första gången jag fick vara med om denna lilla fadäs! Det pirrade faktiskt till i magen och jag kände mig lite farlig och spännande... passade på att blänga på mina medpassagerare, morra lite i mungipan och sedan skratta lite galet... barnfamiljen efter mig såg lite skärrade ut - grrrrrrr!
Och läppglanset fick åka med UTAN plastpåsekarantänen! Visserligen köper jag kanske lite konstiga saker när jag är utomlands som måste transporteras i handbagaget av olika anledningar, men flaskor med glödgat vin går tydligen hur bra som helst att ta med sig lite hipp som happ till det stora landet i väst...!

Nej... jag måste erkänna att jag är tveksam...

eXTReMe Tracker
website counter