måndag, februari 19, 2007

Ny skyline i Stockholm - ja tack!

Äntligen börjar man på allvar diskutera att börja bygga på höjden i den här stan... som jag väntat!

När jag arbetade på Stockholms stadsmuseum gick disussionen i samma gamla hjulspår... antikvarierna menade att Stockholm var en stad som dominerades av 5-våningshus och så skulle det förbli... basta!

Jag funderade på varför just Stockholm skulle stanna i utvecklingen och bli någon slags reliktområde... ett reliktområde med oerhörd platt och tråkig skyline!

Men nu kommer det förmodligen att ske... en ny läcker skyline med dynamik! Det är inte meningen att man ska bygga skyskrapor för själva sakens skull... inte en ny turningtorso - hoppas jag! Det ska vara vackra byggnader... inte fyrkantiga klossar som peakar rakt upp mot himlen utan tanke och mening... no-no-no det ska vara vackert... jag snackar Chrysler Building... Petrona Twin Towers... ja ni hajjar... Bygg så Stockholms själ blir kvar... men låt det ändå hända något nytt!

... och återigen, när jag ändå har ordet...
RIV SLUSSENHELVETET NÅGONGÅNG!!!

eXTReMe Tracker
website counter