fredag, februari 16, 2007

Kombucha!

















Igår berättade jag för några vänner om när jag fick en konstig tesvamp... ni vet... när man får en konstig fråga som man inte kan svara "nej!" på...

- Du, Maria, jag vill ge dig en tesvamp!

- Eh, jaha... vad är det för något...?

- Tja, jag vet inte riktigt, men jag har fått den av en vän och när den föder så ger man en bit vidare till en vän...

- FÖDER!? GER VIDARE!? TILL EN VÄN!? Vi är inte vänner va... för jag tror inte att jag vill ha en tesvamp (?) hemma som "FÖDER" (?) ... en... tesvamp...!???

Ok, jag fick mig en liten geleartad tesvamp ändå! Den påminde mycket om en vanlig öronmanet i form och konsistens. Tesvampen skulle "matas" med en halv deciliter kallt te om dagen... eller hur det nu var... så skulle den efter ett antal veckor börja skiva sig och "föda"... och så gav man vidare... Rätt skum idé måste jag säga... men som ni nu vet . I have the t-shirt! .. jag har både fått, matat och varit med vid födslar av tesvampar! Nu blev inte sagan så rosenskimrande eftersom jag misskötte min lilla svamp så den dog kanske... eller nåt... om du frågar mig, så råkade den krypa ner i toalettstolen och spolade iväg sig själv en dag när den var ensam hemma - den ville det själv! Jag har inte sett den sen dess i allafall... och att man inte bör rota i onödan i vissa saker har jag som livsdevis! Det är bara att glömma och gå vidare... tesvampen har det bra där hon är nu, det är jag övertygad om!

Men igår, när jag förtäljde denna historia om min erfarenhet som tesvampsmottagareuppfödareavlivare, så hade mina vänner svårt att tro på mig (inte första gången kan jag säga, men det är väl inte mitt fel att mitt liv kantas av så mycket konstigheter heller!?). Nu har jag surrat runt och letat efter bevis för att denna svamp verkligen existerar, och här har ni sanningen:

Kombucha Tesvamp
Kombucha Tesvamp
Kombuchapilz
Tea Chi Kombucha
och slutligen
Ein schöner Kombuchapilz


Jag hade lite smått för mig att man skulle dricka det där teet som svampen låg i... det luktade vinäger... det verkade inte vara så bra enligt min mening... jag drack aldrig något... nu när jag varit in och tittar runt på sidorna ovan, så inser jag att det var exakt det man skulle göra - dricka den där brunaktiga vätskan... aldrig-aldrig-aldrig-yuck!

Så... jag drack aldrig den där nyttiga (?) vätskan... nej, jag bara avlade på min tesvamp - det var väldigt kul när det var dags att "föda" och den manetliknande grejjen skivade sig i membranliknande kopior av sig själv... vilka man gladeligen adopterade bort till uppskattande vänner och bekanta...!

Nu börjar ni ana va... att det mesta jag berättar faktiskt är sant...!

4 Comments:

Blogger Stina said...

Du Maria, jag föredrar nog de där vita yogurtsvamparna som man gödde med mjölk. De var oskuldsfullt vita och yogurten blev faktiskt god.

fredag, februari 16, 2007 3:18:00 em  
Blogger Maria said...

Ibland vill jag bara flytta ut på landet och bli "konstig"... odla en massa märkliga saker som exempelvis tesvamp och yoghurtsvamp... ha några getter, hundar,lamor och drontar... snäll och konstig!

fredag, februari 16, 2007 4:03:00 em  
Blogger bulan said...

Hej hej
Kul å hitta någon som vet vad yoghurtsvamp é och att det ens finns.Har letat med ljus å lyckta efter svampen,vet du var jag kan få tag i en. Min mamma hade en när jag var liten,skulle så gärna ha en egen.
Mvh bulan

måndag, april 28, 2008 10:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag letar intensivt efter en sån där märklig sak! Skulle du kunna tipsa om var jag kan få tag i en, nån av dina vänner kanske vill skänka en till ett kärleksfullt hem?
skulle vara så fint,
tack
hoppfull
Linda
lwalldoff@yahoo.com

söndag, november 14, 2010 11:40:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter