tisdag, maj 08, 2007

Franska bagateller... oui!

Nej, det är inte det franska valet jag tänker prata om nu... utan de där krispiga vetebröden som fanns att köpa förr i tiden... ni vet... på den gamla goda medeltiden - tidigt 80-tal!

När jag gick i högstadiet och på gymnasiet så var det mycket: sitta och lyssna på musik... sy konstiga kläder... färga håret... springa på konserter... läsa Sartre och Kafka... skriva dikter... och FIKA...

Att fika var liksom grejjen som allt snurrade kring... man satt och man satt och man satt... fikade... pratade... och diskuterade... och hemma hos min dåvarande bästis satt vi alltid i köket och drack pulverkaffe och käkade franska bagateller med ost på...

Franska bagateller - jösses, vilket jäkla namn...!

Detta minne kom tillbaka till mig idag när jag strosade runt på konsum... herre gud... finns det fortfarande franska bagateller att köpa... om så är fallet så ska jag absolutamente tjacka ett paket i rödaste rappet! Jag fick leta ett tag... de heter inte franska bagateller längre... de heter Crispin' Light! Men de fanns och jag slog till på ett paket. Men nu måste jag rusa till bostadsrättsföreningens årsmöte och dricka kaffe och äta landgång...

Landgång - jösses, vilket jäkla namn...!

Etiketter: ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kommer ihåg det obligatoriska lördagsfikat på Culinar! Full av nostalgi passerade jag förbi i helgen. På övervåningen ligger en
Kinarestaurang och på bottenvåningen ligger numera en obskyr prylaffär där jag köpte 300 meter presentsnöre för tio bagis. Apropå ingenting...

onsdag, maj 09, 2007 6:24:00 em  
Blogger Maria said...

Anna-Lena: Hej kära vän! Ah, du menar "Kulan" (uttalas med tjockt L!). Det obligatoriska lördagsfikat, ibland med solglasögon på... om man inte satt hemma hos mig lyssnandes på Cure, käkande Start och skrev i sina FB's!!!

fniss fniss fniss...

onsdag, maj 09, 2007 7:16:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror jag ska tillverka en FB igen!!! Lovar du att skicka vidare??!

onsdag, maj 09, 2007 7:17:00 em  
Blogger Maria said...

ABSOLUT!!! Gör det!!!

onsdag, maj 09, 2007 7:19:00 em  
Blogger Maria said...

Men ska den spegla idag eller då? Jag gör en jag med!!!

onsdag, maj 09, 2007 7:20:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter