onsdag, maj 30, 2007

Lend me my ear...





















Australiensaren Stelarc är en så kallad vävnadskonstnär... jo... vävnad som i tissue... kroppsvävnad... nu har han tillsammans med Tissue Culture & Arts skapat en öronprotes. En öronprotes som gjutits av hans egna öra och vidare har denna protes odlats fram av levande vävnad för att opereras in under huden på konstnärens ena arm! Har jag förstått saken rätt så tänker han fixa till ett extra öra framför ett av sitt ordinarie öra också...
Stelarc använder sig av medicinska intrument, proteser, olika robotar, VR-system och Internet när han skapar sin alternativ-intima kroppskonst (eller vad man ska kalla denna konstform). Han har tidigare gjort 25 ingrepp där olika kroppsdelar förändrats eller lagts till under huden på liknande sätt...

Jag gillar kreativa människor... och jag undrar vad som driver fram vissa projekt... operationer för nöjes skull... näe tack... men jag blir onekligen otroligt nyfiken på denne man... det gör jag... fast det kanske är polisongerna som spökar...!




eXTReMe Tracker
website counter