tisdag, maj 29, 2007

Rabarbersaft...


Detta är ett hardcore-recept på rårörd rabarbersaft... jag gillar allt som är rårört... som rårörda lingon... kokta grejjer diggas lite, lite mindre... fast bara lite! Denna saft brukar jag göra en egen komponerad sommarcocktail på... en cocktail som kräver att bli serverad i ett trevligt gammalt glas... vidare sällskap av mustiga&krulliga vänner... humlor som surrar runt i sin randig pälskostym... kulörta lampor och ett pärlband av exempelvis Monica Zetterlunds låtar... Ok, here we go... hit it all you saftkokers out there, let's koka some saft everybody!


3 liter rabarber i cm stora bitar
2 citroner i bitar
40 gr vinsyra
2 liter vatten
1,5 – 2 kg socker

Lägg rabarber, citron och vinsyra i en skål. Koka upp vattnet och häll över. Täck över skålen och låt stå i ett dygn, sila därefter av saften och rör ner socker. Mängden socker efter smak…
Frys in saften i mindre plastflaskor då hållbarheten är kort men naggande god!


Receptet på min fantabolous sommarcocktail kommer när jag hittat receptet... om inte annat får ni komma förbi min kolonilott när det är party där ute...

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter