onsdag, juni 06, 2007

Povel Ramel är död... leve Povel!



Skulle bara ta reda på busstiderna ut till Hellasgården för en dag i solen med picknick och vänner... så slår nyheten mig i ansiktet som en kylig silkeshandske...

Povel Ramel död!

Jag drar efter andan... blir enormt ledsen... men förstår nu varför han uteblev häromdagen när karamelodiktstipendiet delades ut... han var alltså sjuk... riktigt sjuk... precis som jag anade!

Monica, Beppe, Tage, Yngve Gamlin... och nu Povel... alla borta... mina idoler... mina förebilder... jag saknar er så... den 6 juni hädanefter är min hyllningsdag till er!



Bara en enda ros på ett evigt klänge,
så är livet, trist varar länge,
men underbart är kort - alldeles för kort.

12 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Martin Ljung lever.

onsdag, juni 06, 2007 12:47:00 em  
Blogger Maria said...

... och Hans Alfredsson och Hatte Furuhagen!

onsdag, juni 06, 2007 6:00:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Och Gösta Ekman - om han nu räknas.

onsdag, juni 06, 2007 6:02:00 em  
Blogger Maria said...

Gösta räknas... och Lena Nyman... och Birgitta Andersson...

onsdag, juni 06, 2007 9:14:00 em  
Blogger Frederick said...

Sorg i hjärtat när jag läste om det. Mina tankar vandrade också via Beppe, Tage, Monica m.fl. Den första jag tänkte på sen var faktiskt du. Det är jobbigt när hjältar och idoler försvinner ur tiden. *kram*

onsdag, juni 06, 2007 10:47:00 em  
Blogger Maria said...

Verbal Kint: Tack för tanken och kramen...

onsdag, juni 06, 2007 11:46:00 em  
Anonymous Anonym said...

Sickan Carlsson och Annalisa Ericsson finns också kvar....dom enda jag kan komma på från den svenska filmens guldepok som fortfarande är i livet! Jo, Alice Babs också.

torsdag, juni 07, 2007 5:32:00 em  
Blogger Maria said...

Mustafa: Skönt att det dyker upp lite mer damer... har fortfarande kvar att beskåda filmen med låten "titta blott på min figur, smärt och smidig eller hur!" - Fröken Chic!

Och som sagt - musik att köpa eller ladda ner med Sickan sökes med lykta och lampa... eller ljus och lykta som det kanske heter!

torsdag, juni 07, 2007 6:30:00 em  
Blogger Maria said...

... och Brita Borg!!!

torsdag, juni 07, 2007 6:36:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, just det, Brita Borg! Finns det bara damer kvar nu när Povel inte är med oss längre? Ja, det är nog så. Otroligt vad gamla många skådespelare och artister blir! Sickan tror jag är 90 eller 91 och Annalisa ett par år äldre. Poppe dog vid 92 års ålder, Hasse Ekman tror jag var strax under 90. Och Povel var 85... Martin Ljung fyller 90 i år!

"Fröken Chic" ska du få se nästa gång du kommer på besök, det är ett som är säkert!

torsdag, juni 07, 2007 10:57:00 em  
Blogger Maria said...

Musafa: Det måste ju vara humorn som gör att man blir riktigt gammal! Min farmor blev 95 och hon visste att dra historier och skämta!

Hurra för alla gamla roliga typer!

Fröken Chic och lättgrogg nästa gång jag kommer då!

fredag, juni 08, 2007 9:23:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Visst kan det vara humorn, men jag tror mera på att man helt enkelt funnit nåt i livet man vill eller måste göra. Se på t.ex. Picasso eller Chagall, det var väl inte humorn som gjorde att Picasso blev 90 nånting och Chagall tror jag dog när han var 97-98 år... Dom kände förmodligen att dom hade så mycket kvar att göra att dom inte VILLE dö. Och det hade dom gemensamt med mängder av andra konstnärer, skådespelare, musiker etc. Medans andra blir bittra vid unga år och tycker att livet inte har nåt mer att ge.

Jajamän: lättgrogg och "Fröken Chic" blir en svårslagen kombination!

lördag, juni 09, 2007 11:09:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter