söndag, augusti 05, 2007

Jag borde inte avslöja detta... men...


The Kinks - You really got me

Jag och min gamla vän Micke har en lista på gång... en lista som varit på gång säkert i runda slevar sedan 8 år tillbaka... en lista, eller en cd med våra 20 absolut bästa låtar genom tiderna! Vi pratar om detta så fort vi träffas... och rabblar låtar som kommer att var med bland dessa tjugo... men även de som hamnar utanför... ja, det är ett evighetsprojekt eftersom man hela tiden får nys om nya band... nya låtar som verkar passa in bland creme-de-la-creme!

Men det är ju så, att det som gott skall bli, måste får marinera ens kropp och själ ett tag... och kanske visar det sig värdigt att vara med bland tjoget låtar... mumsiga, ätbara praliner av ljud och ackord... sång och dans... men man behöver det där viktiga... the necessary distance... för att kunna avgöra... ja, det gäller väl det mesta här i livet - förutom de tillfällen man bara bör hugga innan de försvinner... det där som man djupt inom sig vet är gott och bra - det ska man inte sumpa bort genom att lägga i marinad - nej, min själ, med livet som insats bör man hugga som en kobra!

Kära nån... jag är på semester i det ljuva jämtland och helt plötsligt spelades Brian Eno och jag kom att tänka på "de tjugo aka tjoget" (Brian är med på listan han med, men jag tänker inte avslöja med vilken låt... det får ni gissa så länge!)


Ok, nog svammlat ur det ökända skägget... den här låten är definitivt med på min top 20-lista över världens bästa låtar... låtarna som skapar fett mojo och får mig att släppa det jag har för händerna just där... just då!

Pssst... men säg inget till Micke... han får inte tjuvlyssna på min lista... hmmm, tjoget är ett bra namn på projektet!

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Simon Templar said...

Favvol�t med Brian Eno: Cindy Tells Me! Kan det vara den som �r med p� din lista?

måndag, augusti 06, 2007 12:10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Som grann-Davids kompis Webster-Ola redan konstaterat - Du har bra musiksmak! The Kinks - You really got me, är en av mina absloluta favoriter!

måndag, augusti 06, 2007 4:47:00 em  
Blogger Maria said...

Simon: Det är en riktigt bra låt från en av hans bästa skivor, men det var fel kära du... men ändå nära... så nära...

Matte: Tack snälla du, vad trevligt att höra - life goes through music!!!

Men vad gör vi allihopa på olika håll i livet då!? Vi borde ju ha ständiga cocktailparties, skvimpla drinkar, skratta och dansa järnet så ofta vi bara kan!!! Jag agerar dj så gärna, så gärna...

måndag, augusti 06, 2007 7:13:00 em  
Blogger Engelbert Humperdinck said...

Låten "Sky Saw" från Another Green World 1975?

måndag, augusti 06, 2007 9:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Okej, ska jag refereras till här igen (vilket, oss emelllan, känns störtskönt på ett lagom pinsamt vis... ) så måste jag lägga mig i också. Brian hamnar på min lista med. Kanske med 2 låtar. Eller en på depptopptjoget och en på partytopptjoget: By this River och Needle in the Camels eye. Den senare om inte annat så för titeln.

/Ola, grannens kompis

måndag, augusti 06, 2007 9:36:00 em  
Blogger Maria said...

Engelbert: Ja, du rör dig i rätt landskap, och den låten är också bra... men sorry, det var fel!

Ola: Det känns helfint att ha dig här Ola! (helfint - ett störskönt ord och lite lagom pinsamt, så här mellan oss...)

Det värsta är att du refererar till att man ska göra olika listor... så nu blir jag förvirrad och lite skamsen... man kanske inte kan göra en enda lista med 20 låtar... man måste kanske göra flera i olika genrer... det gör musiken mer rättvisa, men arbetet och mödan desto hårdare! Men jag ser charmen i att reducera allt till en enda lista - man måste tänka som fan helt enkelt!

Men jag utmanar er alla att komma med er egen tjoglista här på min blogg - jag ska göra ett specialinlägg för just detta! Min tjoglista får ni dessvärre vänta på tills jag har funderat klart och Micke måste få vara the first att se the shit eftersom vi har en deal han och jag!

Det värsta/bästa med Brian Eno är att hans första skivor är så otroligt bra, så många förljuvande sånger... och bara för dig Ola, så kan jag avslöja att min favoritlåt är med på Taking Tiger Mountain (By strategy)! Jag hade den här låten på ett kasettband utan att veta vem det var, sen spelade jag upp det för alla jag träffade för att få reda på vem det var... till slut fick rätt person höra bandet och sa: "Det låter onekligen som Brian Eno förmodligen från hans första soloskiva...".

Så till slut blev jag lycklig... så lycklig... och jag spelar den fortfarande ofta, ofta...

De senare mer ambientskivorna är som sorgliga landskap - han är duktig på det Brian... man vill sitta på trappen till ett torp i ett skogsbryn vid en sjö och titta ut över dimman som kommer smygande och dricka ett glas gott vin (kära nån, jag måste låta som en alkoholist så här i semestertider... det är bara mat och vin som existerar - men de är ju så förljuvande i goda vänners lag!)

måndag, augusti 06, 2007 10:14:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter