torsdag, oktober 04, 2007

Hur ljufvelig är inte denna dag...

... helt jävla skitsnygg!!!

Den vackraste av höstsolar låter sina strålar smeka min bleka nos... träden kämpar med sina oktoberlöv - de förlorar sitt värdefulla och livsgivande vatten! Vissa blad håller krampaktigt i sina fästen... andra skiftar färg mellan limegrönt... över till citrongult... medan de mest blyga löv rodnar... Det är som om trädet självt viskar små oden i lövens små osynliga öron, bara för att få se om de rodnar som de romantiker de är... löven... och till slut rodnar de så mycket att de inte klarar av att hålla fast i sina små grenar...

Ja, det kanske ni inte visste, men löv är bland de största romantiker man kan träffa på i den här världen - det vet jag med säkerhet... romantiker som jag är!

Föds man till romantiker... ja, det tror jag... !

14 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Du skulle ha sett dimman som hängde över årstaviken i morse. Allt var ett fantasylandskap, sett från årstabron.

torsdag, oktober 04, 2007 10:35:00 fm  
Blogger Maria said...

Johnny: Det låter absolut fantaboulus... men du tittade väl på det åt mig hoppas jag!

torsdag, oktober 04, 2007 12:35:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Naturligtvis. Jag ser allt genom ett mariats skimmer.

torsdag, oktober 04, 2007 5:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ibland, t.ex. om hösten, önskar jag att jag inte hade s.k. defekt färgseende (tycker inte om ordet färgblind). För även om jag ser massor av färger vet jag ju att dom flesta andra ser många fler... Om man föds till romantiker vet jag inte, men färgblindhet är definitivt något man föds till tyvärr!

torsdag, oktober 04, 2007 7:09:00 em  
Blogger Maria said...

Johnny: Gulle dig!

Mustafa: Stackars dig!

torsdag, oktober 04, 2007 7:31:00 em  
Anonymous Anonym said...

hösten är brun alltså?

*har färgblindhetsgenen latent*

fredag, oktober 05, 2007 9:04:00 fm  
Blogger Maria said...

Nättchen: I dina ögon kanske hösten är som en burk bruna bönor - inte så romantiskt!

fredag, oktober 05, 2007 11:02:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Nättchen: Om du har färgblindhetsgenen latent borde alltså din son vara färgblind, eller...? Oj, nu använde jag ordet "färgblind" igen av gammal vana, fast jag vet att folk missuppfattar det. "Färgsvag" handlar bättre om vad det är, dvs. man ser inte lika många nyanser som andra plus att man blandar ihop vissa färger som en färgstark (motsatsen till färgsvag alltså) person inte gör.

fredag, oktober 05, 2007 5:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

nä, inte MIN son (han har sin pappas y-kromosom dominant), men min systerson är. vilket är lustig/trist eftersom han är hammarbyare.
å HEJ vad personlig jag blvev nu då :-)
men ni känner ju min systerson allesammans, det är svårt att låta bli...

fredag, oktober 05, 2007 10:15:00 em  
Blogger Maria said...

Nättchen: Jag utgår från att vi pratar om Boris Jeltsin!?

fredag, oktober 05, 2007 11:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nättchen: Oj, nu vart det krångligt, men intressant...det där måste du förklara nån gång! Jag trodde att det var så att en kvinna som bär på anlaget alltid för över själva färgblindheten till sina söner och anlaget till sina döttrar. (Oavsett om dom är hammarbyare eller inte!)

lördag, oktober 06, 2007 11:56:00 fm  
Anonymous Anonym said...

jag utvecklar:
jag har ärvt två x-kromosomer (OBS det här gäller inte specifikt för mig, utan för alla!!!)
en av farsan (den är färgblind)
en av morsan
min son har ärvt EN av dessa, och med tanke på hans hår så lär det vara morsan-genen.
min dotter, däremot, kan ha fått farsan-genen (nä, vänta - hon har också HÅRET), men då hon fått en av sin pappa, behöver hon inte bli färgblind ändå. hennes barn kan bli det.

boris on the other hand har absolut både högbergs-hår och farsan-gen. ergo färgblind.

hängde du med?

lördag, oktober 06, 2007 6:07:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nättchen: Jotack, precis som den gamle hammarbyaren "Nacka" Skoglund så hänger jag med!

Har kollat upp lite olika sajter om detta också och fått bekräftelse på att det finns åtminstone EN fördel med att vara färgblind: man får bättre syn. Och tvärtom borde det alltså vara så att får man dålig syn tidigt så kan man å andra sidan glädja sej åt att ha ett bra färgseende.

Visste du förresten att Lars Lagerbäck är färgblind? Han har flera gånger klagat på att Svenska Fotbollsförbundet envisas med att ge spelarna röda resp. gröna träningsvästar. För honom blir det alltså - precis som för alla förgblinda, åtminstone i lite halvdåligt ljus - 22 spelare i samma lag...

söndag, oktober 07, 2007 12:53:00 em  
Anonymous Anonym said...

mina kunskaper om lars lagerbäck är lika med noll.
GUD så skönt att jag vet nåt om honom nu då :-S

söndag, oktober 07, 2007 4:30:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter