tisdag, oktober 02, 2007

Roslin... stoffmåleriets vidunderliga virtuos!



Jo, jag måste nog gå och se den stora RoslinutställningenNationalmuseum... ingen kan så som han få fram texturen i måleriet... Det spelar ingen roll om det är siden, sammet, trasa, lump... så trollade han fram det hur levande som helst! Nu blev det mest siden och sammet för Monsieur Roslin... trasan och lumpen lyste dock som oftast med sin frånvaro i de aristrokratiska famliljerna... men hur är det möjligt att få fram lystern i siden och de torra schatteringar som utgör sammet - det är mig en gåta!

Min favorit bland Roslins alla målningar är nog den fantastiska bilden av Gustav III och hans bröder med den otroooligt snygge Hertig Karl i den vackert blå dräkten och Gustav själv i den rödaste av sammet...

Man kan undra varför jag är så förtjust i just denna målning... och det kan jag inte riktigt svara på... men det är något med de tre männen, deras placering i rummet... dräkternas färger... makten, estetiken och flärden på 1700-talet i ett litet nötskal...
... och så ligger namnet Rrrrrråååååsliiiin så underbart gott i munnen...

5 Comments:

Blogger Fikatanten said...

Den är ljuvlig denna bild, där de sitter och planerar ett recept på världens största Baba au Rhum!

tisdag, oktober 02, 2007 12:54:00 em  
Blogger annalena said...

Jaha du, inte blir det i helgen som du får gå och titta iallafall... Jag har en bruten tå och går på smärtstillande. Går gör jag förresten knappt alls.

tisdag, oktober 02, 2007 3:21:00 em  
Blogger Maria said...

Fikatanten: Ja, det ante mig att det var en Baba au Rhum de höll på att filosofera kring... och så intressant att de måste mäta in på kartan hur den enorma puddingen ska få plats i norra europa...

Annalena: Va, stackars människa... har du brutit en tå!? Kommer du alltså inte till Stockis i helgen???

tisdag, oktober 02, 2007 7:36:00 em  
Blogger Stina said...

Men jag vill gå och drömma mig bort bland tavlorna på den sammetsdraperade noblessen. jag behöver perspektiv på mitt liv. Är inte Roslin första hjälpen då?

tisdag, oktober 02, 2007 9:30:00 em  
Blogger Maria said...

Stina: Roslin och lite exklusivt te är perfekt sysslesättning för att få perspektiv på det mesta!

tisdag, oktober 02, 2007 11:07:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter