söndag, december 30, 2007

Att vakna i en annan stadsdel...

I morse vaknade jag i en gustaviansk soffa med stora träd utanför burspråket... jag vaknade i Vasastan!

Efter gårdagens grundmålning av taket i hallen så gick det inte att sova här hemma - jag drog i mig en hel del shit ändå... det känns i lungorna idag...

Där i Vasastan vaknade jag med en Bernadotte till häst som tittade ner på mig där jag låg i soffan... när jag smög in på toaletten tidigt på morgonkvisten så tittade Gustav III och Sofia Magdalena ner på mig... och när jag smög ut igen så blickade Gustav Vasa och någon av hans gemål en av Katarinorna eller så var det Margaretan ner från motsatt vägg...

Ett nysömmat draperi av den rödaste sammet och guldfrans hängde i dörröppningen in mot biblioteket... och dopfunten med kandelabern ingjöt en lätt sakral stämmning för min morgontoilette... det kändes som om jag gjorde en kunglig toilette inför publik med ridå av sammet!

Eller för att citera lägenhetsinnehavarinnan:

- "Fint ska det vara, fast trasorna hänger!!!"

Etiketter: ,


eXTReMe Tracker
website counter