söndag, januari 21, 2007

Människor, miljöer och kreativitet!







En lagom slö lördagseftermiddag igår - jag besökte Nobelmuseet, ett av Stockholms bästa museum... Allt handlar om människor och kreativitet i en kreativ miljö, allt opretentiöst förpackat vilket jag verkligen tycker om! Annars skulle Nobelmuseet kunna bli ett högtravande von oben museum, men så är verkligen inte fallet. Jag minns när jag jobbade på stadsmuseet, då var vi några stycken som arbetade häcken av oss på timme, medan den fasta personalen inte gjorde lön för mödan. Jag hade till och med högre lön än några av de fasta eftersom jag kunde pressa in upp till fem visningar på en och samma dag, det vanligaste var dock mellan två till fyra, att jämföra med den fasta personalen som nöjde sig med två visningar per vecka, då ansåg de att de gjort sitt och att de nästan riskerade stress-symtom. Samtidigt jobbade jag även på två andra museer, vilket flera av oss löshästar gjorde... i några månader jobbade jag även halvtid på ett gymnasiebibliotek samt två kvällar i veckan på min nuvarande arbetsplats... det blir fem jobb på ett bräde...! Hur gick det till... hur orkade jag... svårt att förstå idag, men jag minns att det var kul - just då! Det var en transaktionsperiod i mitt liv där jag samlade erfarenhet och kunskap men jag insåg också att jag var tvungen att välja väg. Jag gjorde mitt val - att gå tillbaka till mina rötter, vad jag alltid varit intresserad av - bibliotek och böcker. Jag tog en magister i biblioteks- och informationsvetenskap... Det gällde att "knyta ihop säcken" så att säga.

Men, vad jag skulle komma fram till var att vid denna tidpunkt var Nobelmuseet färdigställt och de sökte folk... men jag var så innerligt trött på att arbeta på museum så jag sökte aldrig... jag var på väg åt ett annat håll, en annan stig lockade på min uppmärksamhet. Nå, jag tänte i allafall när några av mina vänner fick tjänster på Nobelmuseet att det här kommer att bli ett bra museum, de har verkligen lagt ribban på rätt nivå och fokuserat på rätt innehåll. Som sagt, det skulle lätt kunna bli ett pretentiöst och högtravande museum eller motsatsen - ointressant och innehållslöst där det glamorösa skimmret kring Nobelfesten skulle kunna ta över och förstöra den vetenskapliga tyngden.

Det är bara att erkänna - vi har inte de resurser i Sverige för att skapa och hålla museer som de i andra städer som London, Paris eller New York. De är fantastiska och ljuvliga fyllda med kreativitet, information och vetenskap, på skoj och på allvar, för unga och gamla och allt inom samma väggar... Men i andra länder ser man även på kultursponsring på ett mer liberalt sätt än här hemma... Varför...? Jag fattar inte... ut och casha in stålar från de som gärna delar med sig och skapa kreativa museum - hur svårt kan det vara? De behöver inte vara stora komplex, se på Nobelmuseet, huvudsaken är att det är bra och kreativ personal med goda djärva idéer som inte alltid följer gängse normer!

I detta nu är det en utställning på Nobelmuseet om Winston Churchill och hans måleri (han målade... och han målade... och det är huvudsaken)... men nu var WC inte någon bra målare, det ska gudarna veta, men fokus med denna utställning låg på vad människor med stora arbetsuppgifter gör när de behöver rekreation... och WC målade... good for you! Utställningen innehöll flera citat där politiker och världsledare svarade på frågan "Vad gör du när du behöver rekreation?". De flesta svarade att de var ute och påtade i trädgården, bevistade naturen, vandrade i bergen och läste böcker...
Vi konstaterade att tavlorna var hängda på ett oerhört snyggt sätt som ändå gjorde utställningen uthärdlig att beskåda - kreatitivitet! Rekreation - ett bra ord att fundera kring... jag tar till mig det nu när jag måste skriva två rapporter som ska vara färdiga till i morgon...
"Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet"
-Cicero-
Jag konstaterar... jag har en kolonilott och jag har en samling böcker...

1 Comments:

Blogger Maria said...

Ja, den var jätterolig... det är alltid intressant att se hur människor tar sig uttryck inom konstarterna... jag blev lite rörd av churchills målningar... så fina, men ändå så hiskeliga om man nu var ute efter ett skönt estetiskt intryck på näthinnan... men det är min personliga smak som uttrycker detta... huvudsaken är att han målade och fann njutning i det. Stillebenet med vinflaskor och glas var riktigt roligt! Mest gillade jag hans gruppavbildning efter diaprojektor i dimmigt grått och vaniljgult! Men allt var otroligt snyggt hängt måste jag säga igen! En eloge för det!!!

måndag, januari 22, 2007 9:10:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter