fredag, januari 05, 2007

OTH or BTH in Post-Chernobyl...

















Det byggs i Tjernobyl... det finns en riktigt snygg hemsida om detta (snygg och snygg - men upptill är den snygg i allafall - känns postpostpostmodern)... och på långt håll ser det ut som om de bygger upp de gamla mysiga blockhusen igen... där borta i Tjernobyl... men när man tittar närmare så ser man att är det endast är en stålkuliss... som en skugga av ett hus... riktigt snyggt! Nu kan jag inte ryska, började plugga lite grann under min värsta chause-period: Jag var ca 17-18 år, svartklädd, svårt kvasiintellektuell, läsandes Kafka, hinkandes billigt rödvin och rökandes Gauloise... och tja, allmänt svår och svarade knappt på tilltal - en förtjusande person med andra ord... Och nu känner jag att cirkeln är sluten, för jag arbetade på bibliotek då som nu... men resten - nej och rökningen den lade jag ner, var inte speciellt gott, och bakfyllan blev alltid så förfärlig när man rökte... men det ingick i imagen liksom... och jag erkänner ju att allt bara var en chimär av coolness - inte en last!

... eh var var jag...? Jo, jag kan tyvärr inte ryska eftersom jag inte orkade lära mig mer än de nedanstående fraserna:

"Vad är det där?" - "Det är vatten!"

"Vad är det där?" - "Det är en reskamrat!"

"Vad är det där?" - "Det är moder jord!"

Det där med ordet reskamrat var lite märkligt för det översattes till sputnik... så det kändes som om jag skulle lära mig ryska bara för att på det ena eller andra sättet hamna ute i rymden - vilket inte riktigt ingick i mina planer vid tillfället!

Ok, tillbaka till vad jag egentligen skulle skriva om här...

Jo, den här snygga hemsidan där man kan ta del av vad som är på gång i Post-Tjernobyl är alltså på ryska och det finns ingen "in english" så man får helt enkelt njuta av de spektakulära bilderna... Men så mycket har jag fattat att stålkonstruktionerna de håller på att bygga och som liknar spökbyggnader i själva verket är OTH-radar (Over-the-horizon-radar)... och att motsatsen till OTH heter BTH (Beyond-the-horizon-radar)... men det har jag varken ork eller lust att skriva om här - läs själva... jag orkar inte!
Jag säger som gamle Friedrich von Schelling (eller var det Goehte?): - "Arkitektur är frusen musik".
Update: Nu vid närmare forskning så hittade jag knappar för översättningar på flera språk... så nu kan vi alla läsa och lära... kanske till och med träffas för att diskutera detta projekt över en kopp java och en Gauloise... heh!? Jag är hon, den tysta, med svart hår, solglasögon och svarta kläder!

eXTReMe Tracker
website counter