lördag, mars 10, 2007

Oh la la...? Oh la la - NO!

Jag må vara sjuk för tillfället... förbannad kan jag likväl bli!
Mina absoluta favoritkaffebönor har tagit slut... "oj då, vi har slutat köpa in dem"...

Nej-nej-nej-nej-nej!

Varför är det alltid så att det som jag köper och passionerat älskar som man slutar köpa in!? Det gäller både stora och små märken - men vad i alla rödhårigas namn - det är ju det bästa och godaste som försvinner!!!

Ok, nu har min coffeedealer slutat köpa in mina favoritbönor, ett märke med italienska bönor... perfekt rostade i 234 grader, den hårdaste rosten av märket... mjuk och rund arom men ändå oerhört mörk... Fick tipset att "ta de här istället, de är rökiga men ändå mjuka..." och jag är en sådan person som lyssnar på experter och testar vad de rekomenderar... allt för att ständigt lära mig mer och att öka på mitt eget kunnande och därefter dra roten ur det onda...
Jag fick mig ett halv kilo kaffebönor av märket Bourboun Jungle för 90 kr, och i sanningens namn så borde jag väl ha blivit misstänksam mot namnet men de luktade förföriskt gott och jag tänkte i min stora sorg över min förlust... what the heck, hon rekomenderar dessa istället och hon vet vad hon snackar om...!

Men jag märker... märker redan när jag mal bönorna att doften inte är som den ska... en bitig beskhetens stråk når min känsliga nos... en strimma av oro sprider sig i min kropp... jag känner igen känslan, har varit med förr... köpt något nytt som inte smakar så som jag vill att det ska smaka... och när jag häller i den heta mjölken så slår färgen inte mot varmt brunt utan mer mot grått och svart...! Så här står jag nu med min första kopp kaffe av nymalda bönor och upptäcker att det är... FRANSK-ROST!!!

... excuse moi... men jag tycker inte om fransk-rost... jag dricker bara ITALIENSK-ROST!!!

Ett halvt kilo fransk-rostade bönor som är så beska och horribla i sin smak att mina framtida frukostar kommer att bli en plåga... borta är det starka, varma och mjukt italienska... det varma och kramande kaffet med ett kärleksfullt sting som gav en puss i pannan samt en ljuvlig snusning i nacken varje morgon... en smekning av ett mandelträds blommande kvist... nu är det grrrrr, halsbränna och Tolouse Lautrec som gäller framöver... no-no-no!

Jag är inte bara sjuk nu... jag är arg och besviken också!

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter