tisdag, april 17, 2007

Aspenström battle...

Lisabeta och jag gillar Werner Aspenström...
Lisabetas favorit är Den ni väntar passerar inte förstäderna, och den dikt som fick mig att upptäcka Werner var Sommarnatt... men idag tycker jag nog att den är lite i sliskigaste laget... förutom det där med ögonfransarna som krusas... Idag gillar jag de två nedersta dikterna... mer natur... jag gillar natur i diktform...


Den ni väntar passerar inte förstäderna

Som i den klara oktobernatten
när de från norr kommande leoparderna
genombryter horisonten
och man samlas på torgen för att bedja
eller endast för att tyst betrakta.
Varför spärrar ni förstädernas gator?
Den ni väntar passerar inte förstäderna.


Ur Snölegend, 1949

***

Sommarnatt

Solbrasan har sjunkit i havet,
ugglan tänder sina lyktor.

Jag låser för natten.
I köket: doft av dill,
i kammaren jasminer.
ömt lyfter du katten
från sängtäcket.
Din nakna kropp skimrar
som skumbläddror på stranden.

Snart är jag dig så nära
att dina ögonfransar krusas.


ur Hundarna, 1954

***

Bondsyrener

Första sommardagen och syrener:
skamsna vänder sig byborna bort,
ännu inte vana vid det sköna.
I mörkningen smyger de ut,
bryter fumligt några kvistar.


ur Litania, 1952

***

Höst

De släpande dimmorna, morgon och afton.
Där står den gamla eken och hostar.
Hur lätt det var att andas den gången
när gulärlan plockade tagel i törnrossnåret.


ur Litania, 1952

***

Etiketter: ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nja, bra killar men jag har några bättre. Smaka på dessa ord -

Den blida vår är inne,
Och nytt blir jordens hopp.
Ny fröjd får varje sinne,
Nytt liv får varje knopp.
Hur livligt solen strålar,
Hur majestätiskt mild
För dödliga hon målar
Odödlighetens bild!

Förskönad står naturen
Uti sin högtidsdräkt.
Vad ljuvlig vällukt, buren
På varje vindens fläkt!
Vad prakt, vad rikedomar,
Som skifta tusenfalt!
Allt lever, doftar, blommar
För dig, o mänska, allt.

eller dessa -

Djupt ned i åren – Han kränger av sig portören,
dricker ur kupade händer vid källan. Nu böljar
kring honom gräsets hav, på en vågkam en slända.
Slånen doftar av honung. Nu är han i världen
liksom världen i honom. Och tidens står stilla -


.......?

onsdag, april 18, 2007 2:39:00 em  
Blogger Maria said...

... och dessa killar heter?

Jonas Lundström...?
Jonas Lundberg...?
Johan Lundkratz...?

Det var väldigt högtidligt... lite... berg sjunken djup stååån opp!

För övrigt önskar jag mig just en portör naturromantiker som jag är...

onsdag, april 18, 2007 3:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

En portör måste man ha!
Precis så "högtidligt" är det när man inser/upplever det majestätiska i varandet.

eller kanske den här passar dig bättre?

Detta är evigt: bäckens sång
och välljud ur fågelstrupar.
- Bara för oss finns skeendets gång
och liv som mot skuggorna stupar.

Detta är evigt: blåa sund
och säv som entonigt susar.
- Själ, du är bunden vid timme och stund,
vid tid som med stormsteg rusar.

Detta är evigt: ekens stam
och givmilt vidgade krona.
- Hölj oss sakta i ålder och damm
Och i år som i dis förtona!

torsdag, april 19, 2007 9:14:00 fm  
Blogger Maria said...

Passar som snus... men vem är poeten... alltså han som fattat pennan och präntat dessa tankar samman till ord för oss att läsa...?

torsdag, april 19, 2007 10:27:00 fm  
Blogger Maria said...

Passar som snus... ???

torsdag, april 19, 2007 10:27:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter