söndag, maj 06, 2007

Jag - en Early Bird!



Jodå, jag har fått höra det ett antal gånger... det pratas om mig och mina morgonritualer i vänskapskretsarna!

- "Du är en sån där Early Bird du Maria... uppe med tuppen... vad gör du när vi andra sover!?"

Ja... jag är en Early Bird... alla mina bästa tankar kommer så här på morgonkvisten... och visst, jag pratar för mig själv... hälsar på mitt kvarter genom fönstret... tjingelingar på fåglarna som värmer sin morgontrötta fjäderskrud på takåsarnas antenner mittemot... inväntar att stan ska vakna upp... några grannar i taget... sen kommer bilarna... människor går till konsum för att köpa frukost... det är en ljuvlig tid att få vara vaken och beskåda! Att vara en Early Bird behöver nödvändigtvis inte betyda att man är pigg och alert... snarare att man klarar av att kliva upp och vara på ett glatt och gott humör... men som sagt, man kan vobbla runt ett tag innan man hittar formen... och som jag berättat förut - att koordinera synen...!

Men det är naturligtvis inte lika roligt på vardagarna som på helgerna, det tycker faktiskt inte jag heller... men mornarna är sååå vackra och speciella... och att missa dessa upplevlelser är att gå miste om något magiskt... och varje årstid har sina speciella mornar... med sitt speciella ljus och sina speciella ljud...

Sen har vi de där helgerna när man har fylld agenda och måste upp i tid för att hinna med allt! Idag är det en sån dag... först en födelsedagsbrunch med jazzmusik på Mosebacke... och efter det måste jag snabbt flänga ut till kolonilotten där hela föreningen har allmän städ- och eldningsdag och det måste man vara med på annars kanske man inte ska ha kolonilott i en kolonilottsförening. Nu är ju detta en väldigt trevlig och avslappnad förening (med några få märkliga och irriterande inslag) utan Preussiska synpunkter på hur andra ska sköta sitt...

Problemet är att jag är en rätt rigid vanemänniska på morgnarna (när jag är hemma alltså, när jag är borta har jag inga som helst krav, tja förutom på sängen, kuddarna och täcken - vilka aldrig är så bra som hemma!)... allt görs enligt flödesschema 1 A och jag KAN INTE jäkta och stressa på morgonen, jag måste ha mellan 2- 3 timmar på mig annars bryter jag samman ...och att kasta i sig frukost eller strunta i den totalt skulle innebära att jag inom några veckor satt på hispan med magsår och med den övertygande tron om att jag är Greta Garbo, Cleopatra eller någon annan känd historisk person! Nej, morgonstress existerar inte i detta hushåll... och läsa DN... och skriva något här... måste man ju bara göra!

... och ja... jag är nästan alltid sen...

eXTReMe Tracker
website counter