lördag, maj 19, 2007

Saker man sällan ser...



... en näverlur...

16 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Fast det beror ju på hur ofta man ser Fäbodjäntan.

lördag, maj 19, 2007 4:46:00 em  
Blogger Maria said...

Johnny: Det sker i mitt fall väldigt, väldigt, väldigt sällan... därav min upphetsning!

lördag, maj 19, 2007 4:55:00 em  
Blogger Stina said...

När vi äntligen kommer iväg på vår norrlandstripp lovar jag att du ska få provblåsa i min. Men det är ruggigt svårt.

lördag, maj 19, 2007 5:33:00 em  
Blogger Maria said...

Stina: Jasså, hon är en näverlursägare!? Det hade jag ingen aaaning om... det ska bli spännande att prova, men jag misstänker att jag inte kommer att få ur den en endaste liten ton...

lördag, maj 19, 2007 6:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

-hade jag bara haft en större väska hade jag varit i mora nu!
men hur faan ska jag få plats med näverluren?
-du, kan inte jag få tuta i din lur?
-NÄJ! du dreglar så förbannat i munstycket!

lördag, maj 19, 2007 7:06:00 em  
Blogger Maria said...

Just ja... måste kolla upp Katten är degens bror!!! hihihi...

lördag, maj 19, 2007 7:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är det väl ändå så att t.o.m. i "Fäbodjäntan" ser man näverlurar ytterst sällan? Är det inte en sorts tuba eller horn som jäntan blåser i?

söndag, maj 20, 2007 10:38:00 fm  
Blogger Maria said...

Mustafa: Jag måste erkänna en sak här och nu... jag har aldrig sett Fäbodjäntan... har däremot hört talas om den så pass mycket att det KÄNNS som om jag verkligen har sett den! Man kanske kan tycka att jag borde sett den när jag läste etnologi eller kulturantropologi då vi fick se en film i veckan, men dessa filmer handlade mest ålderdomligt åkerbruk, dräktskiktet, om hur bushfolket jagade giraffer med giftbestrukna spjut och kvinnlig omskärelse i Somalia...

söndag, maj 20, 2007 12:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Aha! Då fick ni alltså inte se en enda Åsa-Nisse-film heller?

söndag, maj 20, 2007 1:03:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

mustafa: Det har du rätt i. De som gjorde den filmen höll inte på autenticiteten särskilt mycket.

söndag, maj 20, 2007 2:14:00 em  
Blogger Maria said...

Mustafa & Johnny: Man kan tycka att Åsa-Nisse filmerna hör hemma i både antropologi, etnologi, antikens kultur- och samhällsliv, estetik och inte minst egyptologi - men icke sa Nicke... alla institutioner struntade blanka fanken i att ta upp dessa filmer impact på den svenska filmhistorien... men man kanske kan läsa en 5-poängskurs i Åsa-Nisse på filmvetenskapen... Där borde de även ta upp till diskussion autenticiteten till den svenska fäbodkulturen i filmen Fäbodjäntan... känns som om vi öppnat upp för frågeställningar till minst ett par magisteruppsatser nu!

söndag, maj 20, 2007 5:27:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

maria: Hyr filmen och plugga. Du kan få en doktorshatt i näver.

söndag, maj 20, 2007 5:57:00 em  
Blogger Maria said...

Johnny: Ja det är en lockande tanke... och en lockande hatt... men jag har använt upp hela mitt studielån... synd... för annars hade jag...!

söndag, maj 20, 2007 6:08:00 em  
Anonymous Anonym said...

Johnny & Maria: För en sju-åtta år sen var jag i Falun och gick förbi en liten biograf där dom visade en film som hette SOUND OF NÄVERLUR. Av bilderna som omgärdade affischen att döma var det en film som starkt påminde om "Fäbodjäntan", på alla tänkbara sätt...fast med näverlurar!!!!

söndag, maj 20, 2007 8:04:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

mustafa: Perversa masar!

söndag, maj 20, 2007 8:50:00 em  
Blogger Maria said...

Mustafa & Johnny: Jag håller med föregående talare... Falun - omoralens högborg! Huvva - tvi tvi tvi!

söndag, maj 20, 2007 10:36:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter