söndag, september 16, 2007

Blythe-a-lizer!!!



Jeeezus... vad är det för sjuka uppdämda behov man har när man går igång på en liten docka som skapades 1972 av designern Allison Katzman för leksaksföretaget Kenner!? Dockan blev inte speciellt populär utan föll snart i glömska ända fram till 1997 när tv- och videoproducenten Gina Garan började fota sin Blythedocka hon fått i present av en vän. Hon tog med sig dockan ut och fotade henne som en levande modell kan man säga... och idag kan man köpa Ginas fotoböcker och dräglandes hänga över vackra bilder på dockor i snygga, snygga kreationer. Men Ginas fotograferande av sin docka blev startskottet för fenomenet Blythe.

Det tråkiga är att jag inte är ensam... Blytehdockorna är idag riktiga samlingsobjekt och en äkta Blythe kostar en hel det stålar... men det skulle nog inte hindra mig om jag nu stod ansikte mot ansikte med en dylik dyrgrip! Nu måste jag erkänna att jag inte ens äger en kopia... men som sagt, ramlade jag över en som föll i min smak så måste jag erkänna att jag skulle slå till på direkten...
Som om inte dockan i sig kostade pluring... det finns designade kläder att shoppa loss på också... totalt jätteonödigt och jag tycker inte om att köpa onödiga saker jag inte har nytta av... men ack så tårt- och bakelseljuvligt på något sätt! Nu måste jag även erkänna att jag inte är det minsta intresserad av nutidens stora klädmärken... men tänk en gammal Pucci från 60-70-talet! Eller andra vackra klänningar från 50-60-talet... nä, nu börjar den gamla dräktforskaren i mig drägla igen... slurp...!
Ok, via Johnny hittade jag till en Blythe-a-lizer där man kan färgsätta sin egna virtuella Blythedocka i väntan på the real stuff... min blev svarthårig med lugg!

Andra länkar om fenomenet Blythe:
This is Blythe
Blythedoll
The Blythe Store
SqueakyMonkey

... ja, jag vet... det är helt sjukt egentligen...

Etiketter:


eXTReMe Tracker
website counter