fredag, april 04, 2008

Ottoman, Badkarssoffa, Divan & Dyschatell!

Vi är många som undrar... och idag kom diskussionen upp vid den ypperligt trevliga lunchen... Vad i hellskotta är skillnaden mellan en ottoman och en divan!? När jag började nosa runt så dök även den ökända badkarssoffan upp samt den bortglömda dyschatellen!!! Skäms och skärpning gott folk... för så här ovetande bör vi icke vara!!! Därmed drog jag mitt strå till stacken... konsulterade Nationalecyklopejdin-pejdan och kom fram till följande vetskap om ovan nämnda bedårande och dekadenta sittmöbler:

Ottoman

ottoma´n (fr. ottomane, av arab. ‘Uthm[n, efter Osman I), ursprungligen en orientaliskt inspirerad vilmöbel med lösa ryggdynor. Under 1700-talet användes benämningen om badkarssoffan och kom senare att brukas mer allmänt om vilmöbler och bekväma soffor.

Badkarssoffa

badkarssoffa, sentida benämning på stoppad 1700-talssoffa med oval grundform och gavlar som går i ett med ryggen. Soffan har franskt ursprung och kallades av samtiden ottoman.

Divan

diva´n (över turk. av arab. d]w[n, av pers. d]v[n, ett ord, i sin tur samhörigt med dib]r 'skrivare', med många betydelser: 'räkenskapsböcker över statshushållning', 'register', 'diktsamling', 'ämbetsverk', 'statsråd', praktrum', 'vilsoffa'), en av orientaliska bäddmöbler inspirerad lång soffa utan synligt trä. Lösa dynor ersätter ryggstödet, varför divanen förutsätts placerad mot vägg eller i en alkov. Den uppkom i Frankrike på 1780-talet och var särskilt populär under empiren, då ofta med överkast och kuddar i orientaliskt mönster. Namnet har sitt ursprung i att turkiska praktrum (divaner) ofta hade sådana soffor längs väggarna.

Dyschatell

dyschate´ll, ofta förkortat dyscha, vilsoffa utan rygg och armstöd. I Frankrike förekommer benämningen ottomane Duchâtel, men vem namnet Duchâtel syftar på är okänt. Möjligen kan det vara en fransk minister i Köpenhamn, vilken enligt traditionen på 1890-talet sålde en soffa av denna typ till en vän.

Etiketter:

5 Comments:

Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Dyschateller rockar mest, tycker jag.

fredag, april 04, 2008 5:59:00 em  
Blogger stella sweden said...

..även jag har ju gått och undrat...men nu VET jag!!
Vet att jag röstar för DIVAAAAA´NEN...där kan jag med ett elegant svanhopp trilla ikull...låta alla små sötnosar springa ikring runt fötterna på den...utan att kunna ta sig upp...där ligger jag och dååånar men en öl i ena handen..och i den andra...!?

fredag, april 04, 2008 7:05:00 em  
Anonymous Anonym said...

schäslong, dagbädd?

fredag, april 04, 2008 9:37:00 em  
Blogger stationsvakt@gmail.com said...

Vad heter förresten en sån här soffa ?

fredag, april 04, 2008 11:27:00 em  
Blogger Maria said...

Johnny o Stella: Jag är så pass kluven att jag vill ha alla... men man ser helt klart elegantast ut när man ligger utspridd på en divaaan... med turkish delight i den ena tassen och ett glas melonlikör i den andra... spottandes strutsplym med ett ciggismunstycke (pysen) i mungipan... och svandunstofflorna borttappade...

Nättchen: Faaan också!!! Återkommer angående detta...

Johnny: Jag vete katten alltså... men en sån vill man ju ha!

lördag, april 05, 2008 9:55:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home


eXTReMe Tracker
website counter