fredag, juni 27, 2008

Dagens stämningsreglerare:

Hoppla - jag glömde lägga ut den här idag (eftersom hon här kom instånkandes och pustandes på mitt rum imorse med falsettröst förklarandes att hon hade försovit sig - två timmar!?)... så lite i senaste laget, men ändock här och nu, kommer dagens godsak!

Några mornar i rad har jag nu lyssnat på denna lilla härrrliga dänga från Povel Ramels knäppupprevymusikal Funny Boy från 1958... här sjunger den ljuvliga Brita Borg, vår egen Earhta Kitt, så ljufvligt bitigt och med de mest rrrullande rrr:en sjunger hon om den man hon tänker håva in som en lax och forma som en tax av vax... och går ändå allt åt helvete - så är felet oavhängigt hans! Jodå, damen vet vad hon vill ha och vet att icke kacka i egen byxa! Det är svårt att inte fnissa när man hör den här i lurarna på tunnelbanan... alla andra sitter tysta och Brita Borg-lösa... och vet förmodligen inte vad de missar

Ordekvilibristen Povel vet att strössla sina texter med ord... ord... ord... och återigen orrrd... och jag älskar alla hans texter men det tidiga materialet är ändock bäst tycker jag!




Brita Borg - Banne mig!

Född med en aptit på liv och mannfolk som är glupande konstant,
har jag länge suktat ibland mager proviant, det är sorgligt men sant.

Efter att ha livnärt mig på småpotatis hämningslöst och gratis,
ser jag nu min huvudrätt i egen hög person, då skärper jag min ton...
... och säger...

Banne mig! Den karrrln ska jag ha!
Precis som i en liten ask... pladask... rrrätt frrramför mina fötterrr!

Jag sägerrr... Banne mig!... den ska jag lägga vantarrrna på...
han ska lära sig vart skåpet ska stå... han ska bli miiin, miiin!
Som tvillingbär ska vi mogna, tillsammans nära varann...
och vara vanvettigt trogna... åtminstånde han!!!

Ja solen ska banne mig... belysa hans bur...
och han ska se på mig och tycka att han faktiskt haft en eeevig turrr!
Och blir vi inte evigt lyckliga... så blir jag evigt sur - där hör du lille plutt!!!

Just dig vill jag ha... banne mig!

Det finns ingen lika bra... banne mig!
Jag vet vad jag talar om... banne mig!
Jag har gått igenom dom... banne mig... banne mig... banne mig...
Jag ska förse mig med dig - där hör du lille plutt!!!

Krogen gällande väl mat och mannfolk är ett skrrriande geschäfft... när jag ser på töntarna omkring mig är det tufft...

- Nejmen jag då... ?

Håll käft!!!

Denne läckre kapare försätter mitt zigenarblod i puttrrring,
sällan har jag sett en så förtrollande profil... du store så virrril...

Banne mig! Den karrrln ska jag ha!
Precis som i en liten ask... pladask... rrrätt frrramförrr mina fötterrr!

Jag sägerrr... Banne mig! ... den ska jag håva in som en lax...
göra formbar som en tax utav vax... han ska bli miiin... miiin...
Tillsammans hjärta vid hjärta... vi städs ska följa varann...
eller gå under av smärta... åtmiiinstone han!

Ja livet ska banne mig... för oss bli en dans... precis om lyckan ska bli hedersgäst hos oss och ingen annanstans... och blir vi inte evigt lyckliga är feeelet evigt hans - där hör du lille plutt!!!

- Just dig vill hon ha... banne 'na!
Det finns ingen lika bra... banne 'na!

Jag gjort mina rön förståss... banne mig!

- Hon har gått igenom oss... banne mig!

Banne mig!
- Hon ska förse sig med dig!

Där hör du lille plutt!!!

Etiketter: , ,


eXTReMe Tracker
website counter